Volkswagens nya bästsäljare hyllas av Björn Nyland. Den fyrhjulsdrivna elbilen prövades i elbilsexpertens tuffa 100-mil-utmaning.
– Den här bilen är riktigt häftig, säger Björn.
Norske Björn Nyland har lagt beslag på en Volkswagen ID.7 GTX för att ge sig ut på sitt 100-milatest. Utmaningen går ut på att göra resan på snabbast möjliga tid, och därför pressar han elbilen, oftast, till sitt yttersta. Han laddar sedan upp elbilen till 100 procent och påbörjar testet.
Körningen görs i Norge och till stor del på den svenska västkusten, där det på flera ställen finns laddstationer för elbilar. Den ID.7 som Björn testar denna gång har ett batteri på 91 kWh. Björn blir chockad över att han kan köra hela vägen från Oslo till Kungälv utan att behöva ladda elbilen.
– Det här är helt sjukt, säger Björn.
Han vänder sedan vid Kungälv och kör till Spekeröd, där han laddar elbilen för första gången. Medan elbilen laddas överöser Björn den med hyllningar.
– Den är trevlig, snabb, bekväm, snygg och elektrisk, säger han.
När ID.7:an har laddats till 68 procent efter cirka 21 minuter ger sig Björn ut på vägarna igen. Han testar även att använda bilens sportläge och imponeras enormt.
– Herregud, vad snabb den är, säger han.
Fem timmar efter att han inlett sitt test stannar han vid Vestby för att ladda elbilen för andra gången. Han kör sedan vidare i natten med ID.7:an, och vid ett tillfälle tar han en paus och kör hem igen för att sova. Han kör sedan vidare dagen efter och slutför testet. Det tog totalt nio timmar och trettio minuter för elbilen att ta sig 100 mil.
– Vilken grym bil, säger Björn.
Resultatet är långsammare än ID.7 Pro med fem minuter, men Björn tror att det beror på att testet gjordes i varmare väder.
– Det är fortfarande en tid som placerar den i toppen, avslutar Björn.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.