Prisbelönt Oldsmobile Ninety Eight kommer till Elmia. En rörmokare från Västerås räddade den ur ett dike i Texas.
– Jag fick tips av en kompis, den här bilen hade rullat i Mississippi, säger Anders Oveland.
Det är 15 år sedan han såg bilderna för första gången. En Oldsmobile Ninety Eight från 1958 låg övergiven i ett dike i Texas. Anders tittade noga på bilderna. Han kunde se att det var en cabriolet och inte bara en skum förfalskning där någon kapade taket.
– Jag köpte bilen och den kom hem till mig utanför Västerås. Men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att den skulle vara i så dåligt skick, säger Anders Oveland till Carup.
Den kom hem till Anders hus norr om Västerås. Aldrig hade han kunnat föreställa sig ett sådant vrak. Bileländet såg ännu värre ut i verkligheten än den gjort på bilderna från Amerika.
– Bilen var surrad med spännband. När jag tog loss den föll den helt isär. Det var verkligen ett miserabelt skick. Men så hade den stått övergiven under väldigt lång tid. Många hade kanske tvekat på att det gick att rädda den.



Först verkade loppet kört. En sådan rishög skulle aldrig kunna komma till liv igen. Men så började Anders titta närmare på delarna. Då gick det upp för honom att bilen kanske skulle kunna gå att rädda.
– Men jag tittade noga efter. Då såg man att det var original i såväl motor, som bakaxel och växellåda, visst var det nedgånget, men alla grejerna fanns där. Så därför började jag att arbeta.
Han gjorde sig inga stora illusioner. Bara bilen en dag skulle starta så var Anders nöjd. Därför pågick arbetet under flitens lampa i garaget. Men allt eftersom den växte fram ur sin kokong blev Anders allt mer hejad att förfina sin skapelse.
– Från en början hade jag bara tänkt att få ordning på den här bilen. Men med åren gick det överstyr och man vill bara att det ska bli bättre och bättre. Ett sådant här projekt kostar väldigt mycket pengar och tar en hel del tid.



Under åren har bilen gett honom många utmaningar. Det har inte varit lätt att arbeta med en så pass gammal bil.
– Många delar tillverkas inte längre, så jag fick tillverka egna. Dessutom fick jag bygga verktyg för att tillverka dem. Men det har varit värt allt arbete, allra helst nu när jag kan titta på den.
Modellen Ninety Eight var Oldsmobiles mest exklusiva 1958. En bil för de som verkligen vill glassa runt bland villorna i de amerikanska välbärgade förortskvarteren. Den är också ett intressant tvärsnitt av sin tid och hur man ville att bilar skulle se ut när det begav sig.
– Jag tycker att den här färgen blev alldeles utmärkt. Den passar på ett bra sätt in. Sedan har det blivit väldigt mycket positiva reaktioner när man kommer ut bland människor.
Efter många år och tusentals timmar är bilen färdig. Den kommer att mötas med stående ovationer på Elmia under påskhelgen. Men Eriks Oldsmobile inledde sin Eriksgata redan förra året.
– Förra året var jag på American Days på Öland och sedan Power Meet i Lidköping, det blev en förstaplats och sedan en andraplats, men det var mycket jämt med den andra bilen.
Mässarrangören använder Andes Oldsmobile som en av de stora dragplåstren inför helgen. Mängder med människor kommer att få uppleva den i verkligheten.
– De frågade mig från Elmia om de kunde använda min bil i marknadsföringen och det gick såklart bra. Jag hoppas att de har haft nytta av den, avslutar Anders Oveland mycket ödmjukt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.