Visst är det svårt att tro – men den här ikoniska bilmodellen fyller 30 år.
När Lamborghini Diablo lanserades 1990 var den världens snabbaste bil med en toppfart på 325 km/h – utan vare sig ABS eller servostyrning.
Bilen fick sin slutliga form efter en konflikt mellan designern Marcello Gandini och Chrysler.
Lamborghini firar i år 30-årsjubileum för Diablo, en av de mest ikoniska modellerna i supersportbilarnas historia.
Sagan om Diablo började 1985. Bilen fick kodnamnet Project 132, och skulle ersätta Countach som toppmodell.
På bilens högra sida finns en skylt ””Disegno Marcello Gandini”. Men här har Lamborghini inte berättat hela sanningen. För Gandinis egentliga design såg ut som Cizeta V16T. När Chrysler köpte Lamborghini slätade Tom Gale ut Gandinis design och gav bilen dess slutliga form, något som ska ha gjort desgingurun Gandini rasande.
När sedan Audi köpte Lamborghini gjordes bilen om igen och Luc Donckerwolke gav bilen en facelift med modernare former och inbyggda strålkastare ersatte popuplyktorna.
När Lamborghini Diablo lanserades var modellen den snabbaste produktionsbilen i världen med en toppfart på 325 km/h. Bakom de sensationella prestandasiffrorna låg Lamborghinis klassiska V12-motor, med 5,7 liters cylindervolym, fyra överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, utrustad med flerpunkts elektronisk insprutning. Motorn ger 485 hk och 580 Nm vridmoment.
Diablo har en lyxig framtoning med läderinredning, luftkonditionering, elektriska fönster och elektriskt justerbara säten. Men Diablo var en väldigt renhårig bil med bakhjulsdrift och utan ABS. Bilen saknade servostyrning ända fram till 1993.
1993 lanserade Lamborghini Diablo VT, den första Lamborghinin med fyrhjulsdrift, vilket också medförde en serie mekaniska förbättringar och förändringar som också snart även kom på den bakhjulsdrivna versionen. Samma år presenterades den speciella SE30-serien för att fira att Lamborghini funnits i 30 år, med en kraftökning till 523 hk. Diablo SV debuterade vid bilutställningen i Genève 1995, endast tillgänglig med bakhjulsdrift och med en effekt på 510 hk och med justerbar bakvinge. I december skom Diablo VT Roadster Lamborghinis 12-cylindriga cabriolet.
Den sista modellvarianten visades 1999 efter att Audi köpt Lamborghini. Diablo SV var redesignad av Luc Donckerwolke, Lamborghinis första egna designer. Sedan kom Diablo VT och VT Roadster: V12:an hade nu 529 hk och ett vridmoment på 605 Nm, utrustad med det variabla ventillyftsystemet och för första gången på en Lamborghini kompletterades bromsarna med ABS.
Totalt tillverkades 2903 exemplar av Diablo. Modellen lades ner 2001, då den efterträddes av Lamborghini Murciélago.
Antal tillverkade exemplar av olika varianter
Diablo: 1990-1998, 873
Diablo VT: 1993-1998, 529
Diablo SE: 1993-1994, 157
Diablo SV: 1995-1999, 346
Diablo VT Roadster: 1995-1998, 468
Diablo SVR: 1996, 34
Diablo GTR: 1999-2000, 32
Diablo 6.0: 2000-2001, 337
Diablo 6.0 SE: 2001, 44
Diablo GT: 1999-2000, 83
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter