Tyska polisens elbilar ställer till oreda. Pilotprojektet i Baden-Württemberg slutade med politisk pajkastning.
– Medan de laddar polisbilarna kan de göra polisarbete via mobiltelefonen, säger Julia Groll från Frihetliga Liberala Partiet (FDP)
Den sydtyska delstaten köpte förra året in nästan 200 elektriska Audibilar. Det var ett initiativ från det liberala och gröna partiet som lyckats få makten i den tidigare så konservativa regionen.
Man investerade i 180 stycken Audi e-tron. Idéen var att rättsväsendet skulle ta täten i den gröna omställningen. Men efter ett år utvärderas elbilarna och poliserna klagar.
– Poliser tvingas stå vid laddstationerna när deras kollegor ropar på hjälp via radion, säger polisförbundets lokala ordförande Ralf Kusterer.
Delstatens poliskår klagar över att bilarna tar lång tid att ladda. Man vill kunna vara säker på att ha rätt räckvidd vid utryckningar och vågar inte lita på att de elektriska motorerna ska klara det.
Nu har delstatsparlamentet krävt ett svar av sin lokala regering. Man vill att effekterna av de här polisiära elbilarna ska utredas närmare.
– Det är en rad problem kring dem och det tar alldeles för lång tid att ladda dem och det går ut över det polisiära arbetet, säger Ralf Kusterer.

Neues ⚡ #Elektrofahrzeug: Unsere Fahrzeugflotte fährt ab sofort auch den Audi Q4 e-tron. Mit einer Reichweite von 540 Kilometern kann er auch bei längeren Strecken unterstützen. Unsere Flotte wird regelmäßig erneuert. Wie gefällt Euch unser Neuzugang? Eure #Polizei #Stuttgart pic.twitter.com/Z6I7ZBJp4x
— Polizei Stuttgart (@PP_Stuttgart) November 14, 2024
Delstatsregeringen vägrar erkänna att det var ett misstag att beställa bilarna. Istället tycker man att polisen ska hitta rutiner som fungerar för deras elektriska fordonsflotta. Man behöver ställa om hela samhället och polisen ska inte komma efter, menar de.
– Poliser tvingas att lägga sin tid vid laddstationerna istället för att jaga brottslingar, svarar Ralf Kusterer.
Stora bilden, Foto: Tyska polisen
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.