Bilhandlare fälld i Allmänna reklamationsnämnden. Måste ta ansvar för ett kostsamt konstruktionsfel hos elbilen Porsche Taycan Turbo från 2019.
– Felet är inte ursprungligt och kan härledas till körning på smutsiga eller oasfalterade vägar, skriver handlaren i sitt svar.
Ett nytt fall i ARN visar att bilhandlare kan tvingas ta ansvar för konstruktionsfel i bilar. Kunden köpte sin begagnade elbil, en Porsche Taycan Turbo S i oktober 2022. Han var mycket nöjd med sin bil som är en stor investering. Men den 19 maj 2024 hände något. Han skulle ladda batteriet men fick upp ett felmeddelande och uppmaning att söka efter service.
Han tog bilen till Porsche Center fick då veta att båda kylfläktarna gått sönder. På den här årsmodellen har Porsche satt dem oskyddade vid hjulhusen och de kan därför lätt förstöras. Då kan elsystemet och batteriet överhettas. Det här är också ett känt fel på modellen från just det här tillverkningsåret, uppger ARN.

Porscheägaren vände sig då till säljaren med ett krav att de skulle betala reparationen. Kostnaden låg på 49 000 kronor. Men bilhandlaren vägrade. De ansåg att det här felet låg utanför deras ansvarsområde.
– Porsche som producerande bilfabrik tycker inte att detta är ett fel av den art att den behöver åtgärdas i förebyggande syfte och ej heller till kunder som köpt en Taycan av deras återförsäljare, skriver bilhandlaren i sitt svar.
Köparen vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden. Han begärde att få reparationen betald av handlaren. Men denne fortsatte att vägra och svarade genom sitt juridiska ombud.
– De har kontaktat flertalet Porsche-återförsäljare som alla hävdar att detta inte är något som Porsche eller dom själva som återförsäljare av varumärket generellt bekostar. Då felet dessutom uppstår mer än 1,5 år och 2 600 mil efter leverans anser de inte att felet funnits vid leverans och därmed heller inget som de har krav på att bekosta.
Allmänna reklamationsnämndens föredragande jurist och experter inom området sammanträdde och gick noggrant igenom båda parternas inlagor. Man kom därefter fram till att Porsche Taycans problem med de blottade kylfläktarna vid hjulhusen kan ses som ett ursprungligt fel.
– Enligt lagen ansvarar säljaren för fel som fanns på varan när den avlämnades till köparen, även om felet visar sig först senare, så kallat ursprungligt fel. Ett fel som uppstår inom de första två åren från leveransen ska anses ha funnits vid leveransen om säljaren inte kan bevisa motsatsen eller om detta är oförenligt med varans eller felets art.
Enligt ARN är fallet solklart med tanke på vad som står i konsumentköplagen.
– Nämnden har tagit del av utredningen som lagts fram i ärendet. Nämnden, som bedömer att det är fråga om ett fel som visat sig, konstaterar att felet visat sig inom tvåårsfristen.
Eftersom informationen från tillverkaren inte fanns tillgänglig vid tiden för leveransen påverkar den inte nämndens bedömning. Nämnden bedömer inte att felets art är sådant att det inte skulle vara fråga om ett ursprungligt fel.
Därför får köparen rätt. Porschehandlaren uppmanas att betala dennes reparationskostnader.
– Inte heller har företaget visat på annat sätt att det inte är ett ursprungligt fel. Företaget ska därför ansvara för felet. Det begärda beloppet är bevisat genom den utredning som köparen gett in. Sammantaget ska företaget därför rekommenderas att betala 49 318 kr till densamma.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.