Sänkta böter för gulljuskörning. Men många vet inte att det ändå kan innebära indraget körkort.
– Många tror att gult betyder att man ska gasa så att man hinner, men det är vid de tillfällena som det finns en risk att körkortet ryker, säger trafikskolläraren Tobias Tornéus till Sveriges Radio P4.
Nyligen gjorde Åklagarkammarens utvecklingscentrum en översyn av bötesbeloppen i trafikförordningen. Bland annat valde man att sänka böterna för så kallad gulljuskörning, från 3000 kronor till 2000 kronor.
– När flerfärgssignal visar rött råder det inte någon tvekan om att det är trafikfarligt att färdas förbi stopplinje eller motsvarande. När signalen visar gult är trafikfaran inte lika påtaglig eftersom det finns en marginal i förhållande till när övrig trafik kommer ut i korsningen. Det är därför en differentiering görs mellan dessa två situationer, säger kammaråklagare Johan Bülow.
Men trots detta så kan du fortfarande förlora körkortet vid en gulljuskörning. Om polisen tar dig på bar gärning kommer man att rapportera till Transportstyrelsen som sedan tar beslut om återkallelse.
– Även gult ljus innebär numera STOPP, vilket innebär att det är straffbart att gasa för att hinna innan det slår om till rött, säger poliskommissarie Erling Andersson.
Många bilister tycker att lagen är krånglig. Man vet inte om det är fritt fram eller om man ska tvärbromsa för att göra rätt. Men trafikläraren har en tumregel.
– Om du blir överraskad av den gula lampan ska du inte bromsa utan fortsätta att köra. Om du inte blir överraskad så kan du stanna på ett trafiksäkert sätt, säger Tobias Tornéus till P4 Sjuhärad.
Enligt trafikförordningen ska du stanna vid gult om det kan göras på ett trafiksäkert sätt. Det är upp till den polis som rapporterar att bedöma hur det har gått till.
– Man får aldrig köra mot rött och det är samma sak med gult ljus, det innebär förmodligen indraget körkort, säger Erling Andersson.
När Åklagarkammaren nyligen beslutade att sänka böterna för gulljuskörning tog man samtidigt andra beslut. Man höjde böterna för att frakta dåligt förankrad last och för A-traktorer som inte har LGF-skylten synlig på rätt sätt. Några andra förändringar är inte inplanerade. Böterna för att köra mot rött ljus är fortfarande 3000 kronor.
– Åklagarmyndigheten har nyligen gjort en samlad översyn av den gamla föreskriften och publicerat en ny föreskrift med de förändringar som bedömts nödvändiga och har i nuläget inte för avsikt att genomföra några ytterligare förändringar, säger Niklas Sannerholm på Åklagarkammaren.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.