Elbil behövde lagas för 246 000 när garantin gick ut

Elbil behövde repareras för en kvarts miljon. Bilägare fick chocknota kort efter att garantin gick ut.
– Det var ett sådant brutalt besked att jag blev helt utslagen, säger Zohir Kouabache till tidningen Motor.no.

Han äger en Audi e-tron som är fem och ett halvt år gammal. Precis efter att nybilsgarantin gick ut efter fem år lämnade Zohir Kouabache in bilen för en vanlig service hos märkesverkstaden Möller Bil.  Snart ringde verkstaden till honom med ett riktigt mardrömsbesked. Det som från början var tänkt att bli en vanlig service.

Blev istället en offert på 246 000 kronor för att reparera bakre motorn, låsboxar och byta ut luftkonditioneringen. Bilen var värd omkring 300 000 kronor, så för ägaren blev det en chock.
– Möller Bil säger att jag behöver betala allt själv, trots att motorproblemet är känt hos den här modellen och att jag påtalade problemen med låsboxarna innan garantin gick ut, säger han till Motor.no.

Hans Audi e-tron behövde repareras för 246 000 kronor, trots att den bara var värd omkring 300 000 kronor. Men efter att journalister börjat ställa frågor ändrade sig verkstaden och tog en stor del av kostnaden som gooodwill. Foto: Audi

Men enligt Möller Bil var det inget att göra. Hans garanti hade gått ut och bilen behöver repareras. Zohir hade köpt sin Audi e-tron ny för över 900 000 kronor några år tidigare. Värdeminskningen hade varit brutal. Efter drygt fem år var värdet ungefär 300 000 kronor, nästan detsamma som reparationen kostade.

Men han vände sig till den norska motororganisationen NAF och deras branschtidning Motor. Deras journalister kontaktade Möller Bil. Men när journalisterna grep in ändrade sig plötsligt Audi-verkstaden.
– Vi har snabbt fått tag i det här ärendet och ser att det beror på ett rutinfel från vår sida relaterat till ett enskilt fall. Jag har precis varit i direktkontakt med kunden för att åtgärda detta, och vi ser över alla våra rutiner för att säkerställa att detta inte händer igen, skriver Rune Bekken Reichborn på Möller Bil.

Istället kommer Zohir Kouabache bara att behöva betala 30 000 kronor för reparationen. Möller Bil har dessutom ringt honom för att be om ursäkt. Däremot vill de inte riktigt svara på vad som gick fel i det här fallet.
– Det är inte relevant att svara på dina frågor, eftersom fakturan inte har tagit hänsyn till korrekt användning av våra goodwill-arrangemang, skriver Runne Bekken Reichborn i ett mejl till Motor.no.
LÄS MER: