Teslas jättetapp till Volkswagen ID.3 – ner 76 procent i Norge

Teslaaktien är värd mer än någonsin och enbart förra veckan blev Elon Musk 120 miljarder kronor rikare. 
Men försäljningsmässigt går det inte så bra längre – åtminstone inte i Europa. 
Tesla har under hösten blivit rejält omkört av Volkswagen ID.3 i Sverige, Norge och Nederländerna. 

Under den gångna veckan blev det klart att Teslaaktien uppgraderas till S&P500-indexet, vilket fick aktien att stiga med 20 procent till ett nytt all time high. Enbart grundaren Elon Musk ökade förmögeneheten med 120 miljarder kronor på uppgången. Hans förmögenhet närmar sig en biljon kronor, 1000 miljarder. 

Kanske spelar det inte längre någon roll hur få eller många bilar Tesla säljer, då företaget numera värderas som ett teknikföretag och inte en biltillverkare. Inträdet på S&P500 gör också att många indexfonder kommer att köpa aktien. Men försäljningsmässigt går det inte längre speciellt bra för Tesla på de mer mogna elbilsmarknaderna i Europa. Model 3 är hittills den bäst säljande elbilen sett över hela Europa, men ökningen har avstannat när bilen möter konkurrens. 

I Sverige har Tesla tappat nästan 900 bilar i försäljning i år jämfört med förra året, ett tapp på 24 procent. Senaste tre månaderna är det i stället nya Volkswagen ID.3 som är den överlägset mest sålda elbilen i Sverige med Polestar 2 som tvåa och Tesla Model 3 på tredje plats. Hittills i oktober-november har Volkswagen sålt mer än 20 gånger fler ID.3-bilar än vad Tesla sålt Model 3-bilar. Men Tesla koncentrerar som vanligt sina leveranser på kvartalets sista månad.

På världens mest mogna elbilsmarknad Norge är mönstret ännu tydligare. Där har försäljningen av Tesla Model 3 kraschat totalt på ett år. Till och med oktober har Tesla sålt 3271 Model 3-bilar i Norge, jämfört med 13 980 bilar förra året. Det är en nedgång med 76 procent. Den bäst säljande elbilen hittills i år är Audi e-tron med 8203 bilar. Under hösten har Volkswagen ID.3 toppat statistiken och sålt 4465 bilar på några få månader.

Även i Nederländerna som är en av Europas största elbilsmarknader är det stentufft för Tesla. I oktober sålde Volkswagen 75 gånger fler bilar än Tesla, 2789 jämfört med Teslas 75 bilar.

Det är välkänt att Tesla brukar spurta med sin försäljning i slutet på varje kvartal, och nu sägs billigare kinesiska Teslor vara på väg till Europa. Men det kommer knappast räcka för att rädda årsstatistiken i Norge som ses som en viktig indikation på vart den framtida elbilsförsäljningen är på väg. 

Tesla räddas i stället av en ökning på hemmamarknaden i USA, där man hittills sålt 229 000 bilar fram till och med september, en ökning med 17 procent. Även i Kina ligger Tesla på plus, där är Model 3 den mest sålda elbilen, i oktober såldes 12 143 exemplar. Fabriken i Kina producerade 22 929 bilar, så Tesla behöver nu hitta köpare i andra länder för sina kinesiska bilar. Spänningen blir stor när Volkswagen nu lanserar ID.4 i Kina, hittills har företaget bara sålt en gammal Passat-liknande elbil i Kina.