Nu är det avslöjat. Var femte Tesla underkänns i svensk kontrollbesiktning. Det amerikanska elbilsmärket är sämre än Dacia.
– Man ska inte släppa ut så här dåliga bilar som ger så dåligt resultat, säger Ronny Svensson på Ynnor AB.
Hans företag Ynnor och Tjänstebilsfakta har lyckats ta fram statistik från kontrollbesiktningar i Sverige under tio år. Enligt analysen blev nästan 20 procent av alla Teslor underkända i Sverige 2024.
– Teslas kvalitetsavdelning bör kallas in för ett utvecklingssamtal. Titta på Dacia Sandero som är mycket, mycket bättre. Om jag hade varit ordförande för Tesklaklubben i Sverige hade jag startat ett upprop, säger Ronny Svensson.
Hos den svenska Teslaklubben verkar inte siffrorna komma som en chock. Man var nästan förberedda på detta. Eftersom statistik från Finland och Danmark visar samma siffror.
– Det är filosofin hos Tesla som är annorlunda. Man bygger bilar som man inte ska behöva servas hela tiden. Sådana där småsaker som tar tid, som att byta olja och annat, säger Tibor Blomhäll, ordförande i Tesla Club Sweden.


Men experten som tagit fram statistiken är mycket kritisk mot Tesla. Enligt honom är siffrorna en fingervisning om att något inte står rätt till med Tesla.
– Det första man tänker på är att bilen inte ger ett säkert intryck. Blir den underkänd i besiktningen är den inte säker. Och det här är en bil som kostar mycket pengar, säger Ronny Svensson.
Men hos Teslaklubben vill man avdramatisera kritiken. Enligt dem finns det logiska förklaringar till varför deras älsklingsbilar får röda bockar vid besiktningen.
– Det finns två anledningar till att Teslorna blir underkänd så här ofta. En av dem är att de inte får årlig service. Många biltillverkare erbjuder detta och ordnar till en massa problem, säger Tibor Blomhäll.
Men det går inte att hymla med statistiken. Att Tesla är så mycket sämre än andra bilmärken är ett stort problem. Inte minst när de ska säljas vidare.
– Det här kostar pengar för bilägarna. Det handlar om privatpersoner som har en bil som är tre eller fyra år gammal. Om de måste reparera dem svider det i börsen och då passar man sig för att köpa Tesla i framtiden, det kommer att påverka andrahandsvärdet, säger Ronny Svensson.
Elbilarna används på ett annat sätt än de traditionella fordonen med förbränningsmotorer. Enligt Tibor Blomhäll är det ett problem att elbilsägare bromsar för sällan. Samtidigt var elbilen Polestar den allra bästa bilen i besiktningen 2024.
– Sedan har också elbilar problem med bromsskivorna. De rostar eftersom de inte används lika ofta som på avgasbilar. Det gör också att en hel del Teslor blir underkända. Sedan finns det detaljer som kan vara ganska enkla att ordna, som dimljus eller felaktigt inställda strålkastare, säger Tibor Blomhäll.
I framtiden kan det även bli ännu fler Teslor som underkänns. Svenska besiktningsbranschen har fört fram önskemål om att kontrollera även batterierna hos elbilarna.
– Det skulle vara önskvärt från vårt perspektiv, säger Tord Fornander, vd för Besiktningsbranschen.
Bilmärkena som underkändes oftast i besiktningen i Sverige 2024
Märke | Antal Besiktningar | Antal Ombesiktningar | Andel |
Tesla | 22 971 | 4 367 | 19,0% |
Dacia | 27 974 | 5 083 | 18,2% |
Renault | 80 462 | 12 067 | 15,0% |
Citroën | 29 791 | 4 275 | 14,3% |
Jeep | 4 527 | 602 | 13,3% |
Land Rover | 5 066 | 566 | 11,2% |
Peugeot | 54 660 | 5 986 | 11,0% |
Fiat | 20 378 | 2 203 | 10,8% |
Hyundai | 48 926 | 4 974 | 10,2% |
Nissan | 53 099 | 5 386 | 10,1% |
Skoda | 96 787 | 9 683 | 10,0% |
Mitsubishi | 19 933 | 1 980 | 9,9% |
Kia | 148 814 | 14 179 | 9,5% |
Opel | 36 105 | 3 404 | 9,4% |
Alfa Romeo | 1 497 | 139 | 9,3% |
Bilmärkena som var bäst i besiktningen i Sverige 2024
Märke | Antal Besiktningar | Antal Ombesiktningar | Andel |
Polestar | 2 842 | 94 | 3,3% |
Lynk&Co | 3 017 | 122 | 4,0% |
Porsche | 4 061 | 189 | 4,7% |
MINI | 13 699 | 681 | 5,0% |
Honda | 18 679 | 949 | 5,1% |
Audi | 87 691 | 5 315 | 6,1% |
Toyota | 144 442 | 9 198 | 6,4% |
Lexus | 8 457 | 539 | 6,4% |
Volvo | 388 635 | 25 462 | 6,6% |
Volkswagen | 285 826 | 19 703 | 6,9% |
BMW | 98 278 | 7 025 | 7,1% |
MG | 4 347 | 315 | 7,2% |
Subaru | 28 759 | 2 197 | 7,6% |
Seat | 33 687 | 2 778 | 8,2% |
Mercedes-Benz | 78 579 | 6 494 | 8,3% |
Ford | 69 053 | 5 765 | 8,3% |
Suzuki | 1 4931 | 1 249 | 8,4% |
Mazda | 32 709 | 2 840 | 8,7% |
Jaguar | 2 514 | 221 | 8,8% |
Så ofta underkänns olika årsmodeller
Märke | Årsmodell | ||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Tesla | 24,9 % | 23,5 % | 22,4 % | 19,6 % | 23,2 % |
Volvo | 7,6 % | 6,2 % | 5,1 % | 4,2 % | 3,5 % |
VW | 7 % | 6,2 % | 5,1 % | 4 % | 5,4 % |
Toyota | 6,9 % | 6,8 % | 6 % | 5 % | 5,6 % |
BMW | 7,2 % | 6 % | 5,9 % | 5,4 % | 5,4 % |
Dacia | 18,7 % | 15,6 % | 15,2 % | 15,2 % | 6,6 % |
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.