Stockholmsverkstad nekade garanti efter kopplingsbyte för 50 000 kronor. De hävdade att kunden kört på fel sätt och förstört kopplingen på 2000 mil. Nu beslutar ARN att bilägaren ska få en ny koppling ändå.
I juni 2022 bytte en Opelägare i Stockholm koppling, svänghjul och slavcylinder hos Hedin Bil. Priset för reparationen landade 50 000 kronor. Men redan efter ett och ett halvt år och knappt 2000 mil började kopplingen krångla igen.
Kunden återvände då till samma verkstad. Men där sa man att felet berodde på hur han hanterat kopplingen. Dessutom bad verkstaden kunden att vända sig till en annan verkstad.
– Kunden har sedermera kört bilen fram till 11 januari 2024 (114 856 km) när han ringde in felet första gången. Bilen har således fungerat bra under 16 månader och 2000 mil. Om det skulle vara en felmontering av kopplingen så skulle det visat sig direkt och inte 2000 mil senare, skriver Hedin Bil i sitt svar.
Hedin Bil har inte längre auktorisation av Opel och sade att de därför inte kan göra reklamation på reservdelar. Därför menar man på att de inte kan ställas till svars för kundens klagomål på kopplingen. Men det uppskattades inte av kunden med Opeln. Denne anmälde saken till Allmänna reklamationsnämnden. De i sin tur krävde Hedin Bil på en förklaring.
– Kunden hävdar att han visste att han fick ett år på arbetet och två år på reservdelar i reklamation. Kopplingen är dessutom en slitagedel vilket gör att det finns andra garantikrav på just den.
Kunden kan styrka att han fått ett års garanti på det utförda arbetet. Men två år för kopplingen. Men Hedin Bil uppger att eftersom de inte är auktoriserade av Opel, kan de heller inte lämna en sådan garanti.
– Med det sagt gäller det reservdelsgaranti och ska kunden vända sig till en auktoriserad Opelverkstad och så får den konstatera om det är några materialavvikelser. I annat fall så rör det sig om ett slitage, vilket inte är garantiberättigat.
Allmänna reklamationsnämnden övervägde noga båda parters inlaga. Men kom fram till att garantitiden för reservdelen gäller, även om Hedin Bil inte längre är auktoriserad. Nämnden förklarade tydligt företagsansvaret för Hedin Bil.
– Det är företaget som har att visa att felet inte omfattas av garantin; beror på olyckshändelse eller något som kan läggas kunden till last. Det är inte fråga om felsökning utan om en bevisfråga i förevarande tvist, det vill säga. en åtgärd av processuell karaktär. Företaget bestämmer själv vilka processuella åtgärder som är påkallade och svarar för kostnaderna för dessa.
Därför beslutade nämnden att ge kunden rätt och att Hedin Bil ska reparera dennes koppling utan kostnad.
– Företaget har inte visat att felet beror på en olyckshändelse eller några omständigheter på kundens sida och är därmed ansvarigt i enlighet med lämnad garanti. Hans krav att företaget ska avhjälpa felet ska därmed bifallas.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.