BMW avslöjar superteknik: 30% längre räckvidd

BMW avslöjar supertekniken i sin nya elbil. Nya Neue Klasse får 30 procent längre räckvidd och laddar supersnabbt. 

BMW:s nya elbil Neue Klasse som kommer i år ser ut att bli världsledande. Nu avslöjar BMW framstegen som ska ge bilen 30 procent längre räckvidd än dagens elbilar. BMW säger sig ha gjort betydande innovationer inom drivtekniken för elbilar. 

Hemligheten bakom den världsledande effektiviten är flera. BMW har tagit fram en ny styrenhet för batteriet som de kallar för Energy Master. Den kontrollerar även strömförsörjningen till elmotorn och fordonets elsystem. Dessutom är batteriet bättre packat med nya cylindriska celler som ger ett 20 procent tätare batteri.

SUV-versionen av Neue Klasse.

Kombinationen av synkrona och asynkrona elmotorer gör att bilen kan välja den optimala drivningen. Här induceras magnetfältet i rotorn av statorn, i stället för permanenta magneter (PSM) eller elektrisk excitation (EESM). Rotorstrukturen i ASM-motorn består av en metallbur Förutom 30 procent längre räckvidd ska laddstoppen bli kortare. Genom ny 800-voltsteknik får Neue Klasse 30 procent snbbare laddning. 

– Vi är ledande inom utvecklingen av denna drivlineteknik. Samtidigt tillämpar vi en teknologiöppen approach, där vi beaktar hur mobilitetsbehoven varierar mellan olika regioner i världen,” förklarar Dr. Joachim Post, styrelseledamot i BMW AG för inköp och leverantörsnätverk.

BMW har också utvecklat karosstrukturen. Batteriet blir en bärande del av bilen, vilket gör den lättare.  BMW lovar minskad energiförlust med 40 procent, minskad kostnad med 20 procent och minskad vikt med 10 procent. Totalt kommer Neue Klasse ge en 20-procentig ökning av fordonets verkningsgrad, jämfört med dagens helelektriska BMW-modeller.
LÄS MER: