I USA har Jaguar köpt tillbaka 2760 exemplar av elbilen I-Pace av tidig årsmodell. Men i Sverige, Danmark och Europa körs elbilar med brandfarliga batterier vidare med en temperaturvakt.
– I grund och botten handlar problemet om ett fel i batteriet, vilket gör att bilen brinner, säger den danske motorjournalisten Anders Berner på Youtube.
Jaguars elbil I-Pace presenterades första gången på den stora bilsalongen i Geneve 2018 och började levereras några månader senare. Modellen fick mycket uppmärksamhet och röstades fram till Årets Bil i Europa. När den lanserades året efter blev efterfrågan stor.
Men snart började elbilen få problem. Ägare drabbades mystiskt av bränder i batteriet, ofta när bilen stod på laddning. Och efter undersökningar visade det sig att det fanns ett batterifel som orsakade en överhettning som kan leda till bränder. I USA ska det handla om åtta bilar som har drabbats av batteribrand, bilden ovan kommer från en brand i Florida. Men även i andra länder som Norge, har Jaguar I-Pace drabbats av brand.
Det handlar inte om alla Jaguar I-Pace, utan vissa bilar av tidig årsmodell. I USA har 2760 bilar som tillverkades tidigt under modellens levnad köpts tillbaka av Jaguar. Men i andra länder rullar fortfarande Jaguar I-Pace med det olycksaliga batteriet vidare ute på vägarna. Jaguar har återkallat dem och försökt lösa felet med en mjukvara som varnar om batteriet överhettas.
Danske motorjournalisten Anders Berner slår nu larm på Youtube om att brandfarliga Jaguar I-Pace finns kvar hos sina danska ägare. Jaguar verkar inte ha några planer på att köpa tillbaka elbilarna eller byta ut batterierna i Danmark.
– I USA har alla I-Pace-ägare erbjudits chansen att köpa tillbaka sina bilar, eller byta ut batteriet. Och det är exakt samma bilar som finns i Europa och Danmark. En norsk ägare har fått se sin bil brinna ner, säger Berner på Youtube.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2020/06/Jag_I-PACE_21MY_Exterior_Portofino-Blue.jpg)
Han har träffat en dansk ägare till Jaguar I-Pace som har den drabbade modellen. Han laddar nu sin bil med förlängningssladd ute på gatan av rädsla för brand. Istället för att få bilen lagad har den fått en temperaturvakt som övervakar så att den inte blir för varm och börjar brinna. I USA ansågs lösningen inte vara tillförlitlig.
– Men av någon anledning anses det inte nödvändigt i Danmark. Du behöver inte vara ett geni för att ta reda på det, att om en mjukvaruuppdatering inte hjälper de amerikanska bilarna, då hjälper det nog inte på europeiska bilar heller, säger Anders Berner på Youtube.
Även i Sverige rullar vissa Jaguar I-Pace-bilar vidare med det felaktiga batteriet, enligt uppgifter som Carup tagit del av. Jaguar i Sverige vill inte bekräfta hur många bilar som är drabbade.
– Jag kan inte svara på generella frågor, men vi har genomfört återkallelser även i Sverige, säger Elisabeth Levinsohn, PR-chef på svenska Jaguar.
Den danska ägaren Martin Nielsen som är en av de drabbade åker runt med en ständig oro för att bilen ska börja brinna.
– Man kan inte undvika att ha det i bakhuvudet, när kommer röken? Det här går mig på nerverna. Jag blir helt galen på det här, säger han i Youtube-filmen.
Men enligt Jaguar i Danmark ska bilen vara säker trots att den köps tillbaka i 1000-tal i USA. Så länge kunderna följer instruktionerna så är det ingen anledning att oroa sig, svarar danska Jaguar till Anders Berner.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.