Ny statlig kinesisk biljätte kan bli större än BYD

Kina är på väg att skapa en biljätte som kan blir störst i landet. Två bilföretag planerar att gå ihop. Tillsammans kommer de att sälja 5,2 miljoner bilar – och bli större än BYD.

Changan och Dongfeng, som är två av Kinas största biltillverkare, planerar att gå ihop, skriver tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung. Om fusionen blir verklighet, kommer de att sälja flera miljoner bilar om året och bli den största biltillverkaren i Kina – större än självaste BYD. Men den här fusionen handlar inte bara om siffror; det handlar om att möta en enorm utmaning och slå tillbaka mot både internationella jättar och inhemska konkurrenter.

Changan och Dongfeng är stora i Kina, men inte lika kända globalt. Förra året sålde Dongfeng 2,5 miljoner bilar, medan Changan nådde 2,7 miljoner. Tillsammans skulle de slå BYD eftersom de då skulle sälja 5,2 miljoner bilar, och därmed bli det största kinesiska bilföretaget.

Voyah Free som säljs i Norge är en av elbilarna som produceras av biljätten Dongfeng.

Båda företagen har haft det tufft att hänga med i den elektriska revolutionen. I en marknad där elbilar tar över, har de statligt ägda företagen ofta legat efter. Kritiken från regeringen har varit hård – den statliga myndigheten som styr dessa företag har anklagat dem för att vara för långsamma i omställningen. Men istället för att konkurrera mot varandra har de nu valt att slå ihop sina krafter. Det här kan vara det drag som gör dem starka nog att stå emot de största hoten på marknaden, som Tesla och BYD.

Så vad betyder det egentligen för marknaden? Changan har faktiskt gjort bättre ifrån sig än Dongfeng när det gäller elbilar. Förra året sålde de 730 000 el- och hybridbilar – drygt en fjärdedel av deras totala försäljning. Dongfeng, däremot, har haft svårare att hitta framgång på den här fronten, med bara 400 000 sålda elbilar förra året. Fusionen handlar alltså inte bara handlar om att bli större – den handlar också om att få fart på elbilsproduktionen och utmana aktörer som redan har ett försprång genom att tillsammans slå ihop sina krafter.

Men det är inte bara den kinesiska marknaden som står på spel. Changan har satsat på Europa och har bland annat öppnat ett designcenter i München i Tyskland. Dongfeng, å andra sidan, är redan närvarande på marknaden med sin elbil Voyah. Men när man ser på den kinesiska marknaden är konkurrensen stenhård. Landets fabriker kan producera över 40 miljoner bilar om året, men bara 25 miljoner bilar såldes där förra året. Det innebär att många mindre företag kämpar för att överleva så för de lär detta inte vara glädjande nyheter.

Den planerade fusionen kan bli en kraftfull omställning, inte bara för Kina utan för hela bilvärlden. Om Changan och Dongfeng lyckas slå ihop sina resurser kan de bli en global kraft att räkna med, med förmågan att konkurrera med de största aktörerna – både i Kina och utomlands. Det här är en utveckling som vi definitivt kommer att hålla ögonen på, för den kan komma att förändra spelet för hela bilindustrin.

LÄS MER: