Dieselbränslet i Sverige kommer att få en stor förändring. Den hyllade blankdieseln kommer spädas ut med HVO. I vanlig diesel byts raps ut mot HVO.
– Den här inblandningen kommer att ske på alla dieselsorter, säger Anders Johansson, depåchef på bränslebolaget Skoogs Tank.
Reduktionsplikten gör så att de som tankar blankdiesel även får HVO i sina tankar. I Norrland är det redan genomfört, medan man i södra Sverige kommer att får ändringen i mars.
– Vår B0 (blankdiesel) innehåller HVO. Det är samma med B7, den vanliga dieseln, där har vi valt att blanda in HVO så att den får samma egenskaper som blankdiesel, säger Mattias Holmqvist, presschef på Preem.
Med mer HVO i diesel kommer bensinbolagen att lyckas få ner koldioxidutsläppen. Men det innebär också att de som tankar blankdiesel, kommer få biodieseln HVO i tanken.
– Det som väntas för både bensin och diesel är ju en ökad reduktionsplikt från första juli. Då höjs båda från sex till tio procent då kommer det behövas mer HVO i diesel för att nå detta, säger Lennart Olsson, drivmedelsexpert på Circle K.
EU:s utsläppskrav har slagit igenom. Sverige måste få ner sina utsläpp av koldioxid. Annars hotas vi av böter och det är skattebetalarna som får stå för kalaset. Därför har Preem valt att blanda in HVO.
– HVO är lite lättare än vanlig diesel. Men det är samma molekylsammansättning. Det är en fråga om både utsläpp och ekonomi, säger Anders Johansson, depåchef på bränslebolaget Skoogs Tank.
De som tankar blankdiesel är måna om ett rent bränsle. Man är rädda för rapsoljan RME som täpper till filter och sägs förstöra vissa motorer. Men experterna säger att HVO är lika bra som vanlig diesel, nästan i alla fall.
– Den här inblandningen kommer att ske på alla dieselsorter. Man kommer att sluta använda raps i vanlig diesel, eller B7 som den heter, säger Anders Johansson.
Hos Preem har man redan lämnat raps bakom sig. Det innebär att skillnaden mellan vanlig diesel och blankdiesel blir mindre.
– Det stämmer, vi har gått över till HVO i B7, eller vanlig diesel, då får den samma egenskaper som blankdieseln, säger Mattias Holmqvist.
Anders Johansson tror att inblandningen av HVO kommer att gynna alla.
– Jag ser inga problem med det här. HVO är som vanlig diesel. Det kommer nog att gå bra. Men däremot är den sämre på att klara kyla på grund av vikten.
Redan nästa månad träder det här i kraft. Under vintern finns det inga biologiska tillsatser i diesel i norra Sverige.
– Det här kommer att börja gälla från mars månad. Fram tills dess kör vi helt outblandat i Norrland, rapsen fungerar inte så bra i kylan.
Anders Johansson har lång erfarenhet av bränsle. Själv kör han helst på blankdiesel. Det gör även hans företag.
– Man kommer längre och det drar mindre bränsle med blankdiesel. Vi på Skoogs kör alla våra bilar och maskiner på blankdiesel.
Detta innehåller dieseln
B7
115 ppm ATP, som är ett rengörande och effekthöjande medel.
RME (Raps) max sju procent, men oftast lägger sig bensinbolagen på 6,8.
B0 Blankdiesel
Oli smörjmedel 400 ppm
ATP 115 ATP
Diesel
(Från och med mars 2025 20 procent HVO)
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.