Den gick från Årets Bil till skroten på bara sju år. Här finns de tragiska resterna efter fiaskot med elbilen Jaguar I-Pace.
Jaguar lanserade I-Pace 2019. De första reaktionerna var överväldigande. Bilen togs emot med öppen famn av såväl köpare som pressen. Den var steget före sin tid. En elbil i premiumsegmentet med en djärv design som ändå anspelade på företagets historia. Det här var precis före pandemin. Ekonomin puttrade av självförtroende och många trodde aldrig att det kunde komma sämre tider.
I-Pace vann utmärkelsen “Årets bil” i Europpa och hyllades i hela världen. Men snart började klagomålen att dugga tätt. Många hörde av sig och berättade att de hade problem med laddningen. Kort efter leverans blev det svårt att få in ström i bilarna och många blev irriterade. Det kom även rapporter om att flera exemplar börjat brinna helt plötsligt. Jaguar blev pressade, man hade levererat en sensation men nu blev rubrikerna nattsvarta.
Good old JLR. Only company that could build an eV that isn’t reliable (or any more so than the fossil crap they make) or that they can recall and fix.
— eVNewt⚡️🔋🚙 (@newt7215) January 28, 2025
Instead these Jaguar iPace at my local car scrap yard, Charles Trent-recalled, refunded and now to be recycled. 🙄
Are the… pic.twitter.com/YdSPiJUJgg
Jaguar hittade felet. Batterierna från LG riskerade termisk överbelastning och var brandfarliga. Men det gick inte att åtgärda problemet. Då tvingades företaget att köpa tillbaka nästan 2800 exemplar över hela världen. Den här bilkyrkogården är ett exempel på det misslyckade bilprojektet. Det finns i Storbritannien och är Jaguarer som står uppradade och väntar på att förintas.
Carup.se berättade i veckan om norrmannen Cato Brynn. Han köpte en I-Pace samma år som bilen släpptes i Norge. Efter bara 3500 mil gick bilen inte längre att ladda. Cato Brynn vände sig då till återförsäljaren Motorpool som inte kunde ta emot honom. Istället fick han gå till en verkstad som sade sig kunna laga felet för 215 000 kronor.
Jaguar lanserade förra året sin nya modell 00-type. Med den hoppas man lägga fiaskot med I-Pace bakom sig och ta steget in i framtiden.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.