Ett femte fall med en skenande Volvobil har uppdagats i Norge. Den pensionerade säkerhetsingenjören Kåre Lindemanns Volvo accelererade plötsligt rakt in i en stolpe.
– Jag känner mig ganska säker på att jag inte trampade på gasen, säger Lindemann till Motor.no.
I Norge hamnade Volvo i fokus under slutet av förra året. I fyra olika fall skenade Volvo-bilar iväg okontrollerat. I ett fall dog en man i 60-årsåldern efter att hans XC40 störtade ut från fjärde våningen på ett p-hus i Norge. Nu har ett femte fall uppmärksammats.
För den pensionerade civilingenjören Kåre Lindemann, 80, handlade hela hans yrkeskarriär om säkerhet, kontroll och rutiner. Han var bland annat ansvarig för säkerheten vid bogsering och installation av stora offshorekonstruktioner. Vid sidan av jobbet har han kört olika Volvo-bilar under stora delar av sitt liv, men förra året inträffade en händelse som han aldrig tidigare hade varit med om.
LÄS MER OM OLYCKAN HÄR: LÄNK TILL MOTOR

Den nionde november förra året körde Kåre Lindemann sin Volvo XC40 och hämtade två av sina barnbarn. De körde sedan till ett köpcentrum, men när Kåre Lindemann skulle parkera elbilen nere i garaget hände något oväntat. Från ingenstans började Volvon plötsligt gasa och utan förvarning skenade den rakt in i en stolpe.
Som tur var stod stolpen bara några meter bort, så elbilen hinner inte få upp så mycket fart. Kåre Lindemann och hans barnbarn klarade sig utan skador, men fick alla åka till akuten för en kontroll. Bilen skickades sedan till Volvo som undersökte den. Efter att Volvo-ägaren skickade in sin “Incident Reporting Form” om händelsen fick han ett samtal från Volvo som sa att bilen var undersökt och att de inte hade hittat något fel på den.
– Om jag av misstag hade rört gasen, är det helt osannolikt att jag skulle ha trampat ner pedalen till 100 procent, säger Lindemann, till Motor.
Kåre Lindemann använde sig dessutom av one pedal drive, som är en funktion som gör att bilen kan bromsa med hjälp av motorn och stanna helt utan att föraren behöver trycka på bromsen. Efter händelsen har Kåre funderat mycket på olika orsaker till det som hände och en sak han tänkt på är att flera funktioner slutade fungera på bilen dagen innan, efter att han tvättade den.
– Mitt liv som civilingenjör har lärt mig att alla elektroniska system kan vara sårbara och måste ha backuplösningar som träder i kraft när det behövs. Jag undrar om elbilar har tillräckliga backupsystem, säger Kåre Lindemann, till Motor.
– Tänk om elektroniken som styr gasen också kan påverkas av fukt? Hur säker är bilen då? fortsätter han.
I Norge har Volvo tidigare återkallat 5000 bilar av samma modell på grund av eventuella problem med korrosion i ledningsnätet som är relaterat till bilens acceleration. Men Kåre Lindemanns bil är av årsmodellen 2023 som aldrig har blivit återkallad. I dag har Kåre Lindemann bytt ut sin gamla Volvo mot en Volvo EX30.
Motor har varit i kontakt med Volvo som kommenterar händelsen med Kåre Lindemann så här.
– Efter händelsen genomförde våra tekniska specialister dataanalyser av bilens styrenheter och EDR (Event Data Recorder). Analysen visar att gaspedalen trycktes helt ned ett kort ögonblick (mindre än 0,5 sekunder) innan bilen kolliderade. Detta sker i samband med en parkeringsmanöver. Vi förstår att det var en obehaglig upplevelse för de inblandade, säger Erik Trosby, kommunikationschef för Volvo Cars Norge, till Motor.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.