Elbil måste lagas för 215 000 kr – efter 3500 mil

Catos elbil slutade ta laddning efter bara 3500 mil. Priset för reparationen blev 215 000 kronor.
– Tekniskt avancerade modeller kan bli dyra att reparera efter att garantin gått ut, förklarar Christina Gudim på Jaguar i Norge till TV2 Norge.

Cato Bryn från Oslo och hans fru köpte en Jaguar I-Pace 2019 för över 800 000 kronor. De var mycket nöjda med bilen och skötte den exemplariskt. Men den rullade inte särskilt långt. Paret körde bara vissa turer.  Fem år senare passerade de gränsen för nybilsgarantin. Men ingenting hände och eftersom bilen gjort sin service och knappt rullat mer än 3000 mil, förväntade de sig att den skulle hålla många långa år ytterligare. 

Men året efter började problemen dyka upp efter bara 3500 mil. Deras I-Pace fick svårt att ladda. Något krånglade och Cato Brynn vände sig till Motorpool som sålde bilen till dem. Men där var väntelistan lång till verkstaden. 

Elbilen fick svårt att ladda efter 3500 mil. Notan blev en chock.

Istället ringde Cato Brynn till en annan verkstad. Insignia Oslo erbjöd sig att göra en felsökning för 10 000 kronor. Det tyckte Cato Brynn lät rimligt och lämnade in bilen. 
– Jag trodde inte att det skulle vara så allvarligt. Men så ringde de och frågade om jag hade en försäkring, säger Cato Bryn till TV2 Broom. 

Insignia Oslo meddelade honom att felet var omfattande och skulle kosta 215 000 norska kronor att laga. Vid den tidpunkten hade bilen bara rullat 3500 mil.
– Som jag förstår det handlar det om något som gör att batteriet inte blir för varmt under laddning. Uppskattningen avser bland annat en defekt AC-kompressor, en defekt kopplingsdosa och en defekt BCCM, säger Cato Bryn.

Han kontaktade importören som i sin tur lägger över ansvaret på försäljaren Motorpool. 
– Det har varit svårt att komma i kontakt med dem och det har tagit lång tid mellan varje svar. Jag skickade en påminnelse den sjätte november om svar på mitt mail till importören den 30 oktober. Den åttonde november fick jag ett mejl, som bara var ett meddelande om att det inte fanns några nyheter om mitt fall än.

Efter det här har Cato Bryn förgäves försökt att kontakta såväl importören och Motorpool för att få svar på sina problem. Men båda hänvisar till den andra och drar ut på svarstiden. Samtidigt är Cato och hans fru utan bil. Deras I-Pace som kostade 800 000 norska kronor och bara kört 3500 mil, samtidigt som den tagits om hand med konstens alla medel, står obrukbar i garaget.

– Det är naturligtvis mycket beklagligt att en kund upplever en stor och oförutsedd reparationskostnad på sin Jaguar, drygt ett år efter att fabriksgarantin gått ut. Tekniskt avancerade bilar, som I-Pace och andra liknande modeller från olika tillverkare, kan fortfarande bli dyra att reparera efter att fabriksgarantin gått ut, svarar Fam Christina Gudim, PR, Partner & Event Manager på Jaguar Land Rover Norge till TV2 Broom.  
LÄS MER: