En ny undersökning visar att mer än hälften av alla elbilsägare gör denna vanliga vintermiss. Många inte ens att den finns.
– Jag tror det kan vara det smartaste tekniska tillägget moderna elbilar har fått de senaste åren, säger Ståle Frydenlund, som är provansvarig på Elfordonsförbundet.
Vinterkyla påverkar elbilars batterier en hel del. Räckvidden minskar och batteriet kan inte leverera energi lika effektivt som i mildare temperaturer. Ett elbilsbatteri har en idealisk drifttemperatur på 20-40 plusgrader och i lägre temperaturer blir hela den elektrokemiska processen i batteriet långsammare och det inre motståndet i batteriet ökar.
En sak som också påverkas är laddningen som blir långsammare i kyla, men de flesta moderna elbilar har faktiskt en funktion som motverkar detta, nämligen att det går att förvärma batteriet. Problemet är bara att många elbilsägare inte vet om det. Enligt en ny norsk undersökning utförd av Elbilsförbundet svarade endast 44 procent att de använder sig av funktionen och 16 procent visste inte ens om att den fanns.
Förvärmningen av batteriet gör att det hamnar i en mer optimal temperatur, vilket gör att laddningen går betydligt snabbare. Det är dessutom väldigt lätt att sätta igång genom att bara klicka på en knapp på mittkonsolen i de flesta modeller. Hos vissa elbilar startar den när du ställer in navigatorn på att köra till en snabbladdare
– Våra tester visar att genom att förvärma batteriet på vintern kan du komma nära en lika snabb laddning som på sommaren, även vid -20 grader Celsius. Det kan snabbt innebära en halvering av laddningstiden jämfört med ett iskallt batteri, säger Ståle Frydenlund, som är provansvarig på Elfordonsförbundet, till TV2.
De allra kallaste dagarna kan det ta ungefär en timme att förvärma batteriet till en optimal temperatur, men även vid de kortare uppvärmningstiderna blir laddhastigheten snabbare. Det är också värt att komma ihåg att det tar lite extra el att använda funktionen, så använd den smart.
Om din elbil inte har funktionen finns det andra sätt att säkerställa att den går att laddas snabbt ändå. Om det finns möjlighet kan du till exempel alltid försöka parkera den i ett garage eller inomhus så att den inte står ute i kylan. Annars kan det också vara smart att ladda den direkt efter körningen då batteriet fortfarande är varmt från den senaste resan. Det är i alla fall smartare att ladda längs vägen eller direkt när du kommer fram till din destination än att vänta till nästa dag.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.