Vanliga mackarna som säljer blankdiesel

Bensinjättarna tjänar pengar på bannlysta blankdieseln. Men vill inte skylta med den eller kalla den blankdiesel.
– Den här produkten efterfrågas av vissa kundgrupper, säger Jesper Ekström på OKQ8.

Blankdiesel eller B0 som den kallas är hett omdiskuterad. Vissa kallar den miljöbov. Medan många på landsbygden hyllar blankdieseln som en välsignelse för motorerna. 
– Vi som har en verkstad till macken kan se stor skillnad mellan blank och vanlig diesel. Den utan raps är bättre för motorn, det är inte meningen att en motor ska drivas med raps, säger Tony Schäfer som driver Mekonomens bensinstation i småländska Torsås.

De mindre bensinmackarna gör ingen hemlighet av att de säljer blankdiesel. Medan jättarna tassar lite försiktigt fram. De gör ingen reklam för blankdiesel, trots stor efterfrågan. Hos OKQ8 säljs B0 eller blankdiesel till alla. Men officiellt säger man att den saluförs främst för de som har behov av längre lagringstid. Den finns idag på cirka 80 av 740 OKQ8-stationer.

Ett test av bland annat blankdiesel visar vilken som ger mest effekt i motorn.

Det beror på att B7 eller traditionell diesel med raps inblandad har en tendens att ge avlagringar i filter och motordelar.
– Vi rekommenderar produkten till till exempel. båtmotorer eller för andra användningsområden som kräver en diesel med extra bra lagringstålighet, säger Jesper Ekström på OKQ8.

Första juli har regeringen beslutat om att höja reduktionsplikten. Detta beror på EU:s nya utsläppskrav. Men blankdieseln kommer att finnas kvar. Istället blandar man in mer raps i den vanliga dieseln. 
– När det gäller reduktionen så har vi andra drivmedel som innehåller inblandning av både HVO och raps, säger Jesper Ekström. 

Även hos Circle K löser man utsläppen från blankdiesel med att blanda ut andra bränsleslag.
– Vi säljer B0 i delar av norra Sverige under delar av vinterhalvåret. Circle K lever upp till reduktionsplikten och kompenserar på annat håll för den uteblivna  inblandningen av raps i de fall vi sålt B0-produkt, säger Niclas Lundberg. 

Bensinbolagen har en kvot att leva upp till. För att kunna fortsätta sälja B0 eller blankdiesel blandar även OKQ8 in biologiska tillsatser som raps. 
– Den påverkas inte utan OKQ8 måste sänka utsläppen lika mycket för all diesel som säljs under ett kalenderår, blandar vi inte in biodiesel så kompenserar vi det under året med annan inblandning, säger Jesper Ekström på OKQ8.

Circle K kallas den för MilesPlus medan OKQ8 kryptiskt har gett namnet GoEasy Diesel Extra.
– Vi erbjuder GoEasy Diesel Extra på cirka 70 stationer och man kan hitta vilka stationer på OKQ8:s hemsida, där finns ett stationssök, säger Jesper Ekström. 

Den nya ekologiska dieseln HVO skulle kunna ersätta blankdiesel. Men det är för dyrt och därför inte intressant för vanliga konsumenter.
– HVO i diesel blir i princip samma sak som en blankdiesel men med lägre densitet än ren diesel. Jag kan tyvärr inte uttala mig om vad den skulle kosta eller om framtida priser, men kan konstatera att det idag skulle bli dyrare att använda HVO istället för raps, säger Lennart Olsson, drivmedelsexpert på Circle K.
LÄS MER: