Stenskotten på vindrutor chockökar i Sverige. Men det finns knep för att undvika projektilerna. Och det finns knep för att rädda rutan innan det är för sent.
På 30 år har antalet stenskott ökat med 300 procent. De siffrorna kommer från försäkringsbranschen. Anledningarna till det här är många och bilglasbranschen har pekat ut de stora bovarna.
– Först och främst lägger man ut stenkross istället för grus. Det är vassare stenar och är bättre för halkbekämpning, till skillnad från gruset som också blåser bort. Men det ger också mycket stenskott, säger Richard Gavaller, expert på branschorganisationen Auktoriserat Bilglasmästeri.
Nu kommer snart våren till stora delar av landet. Då ökar antalet stenskott ännu mer. Enligt försäkringsbranschen går det upp med 30 procent. För glasverkstäderna är det bråda tider. Men samtidigt är det betydligt större risk att få stenskott på moderna bilar.
– Hela bilmarknaden och alla konstruktioner har förändrats mycket. Glasrutorna har blivit mycket större och glaset är tunnare, detta beror på att man vill få lättare bilar med bättre luftmotstånd som drar mindre bränsle.
Hela bilbranschen har förändrats. Numera står förbrukning och räckvidd i centrum när nya modeller tillverkas. Då är det alltid något annat som får stryka på foten.
– Stänklapparna skulle göra stor skillnad. Men de ökar luftmotståndet. Biltillverkarna kommer alltid att sträva efter att få ner förbrukningen. Då är det luftmotståndet man tittar på. Det talas om att det finns färre insekter på rutorna, det kan bero på aerodynamiken, förr krossades insekterna, i dag flyger de rakt över, säger Richard Gavaller.
Bilarna har blivit större. Och de sprider mer grus och sten omkring sig, allra helst under den här årstiden.
– Ute på vägarna finns det mycket SUV och stora bilar. De har en högre markfrigång och däcken blir större bakåt. Det innebär också en stor risk för stenskott på vägarna.
Modellen på däck har också stor betydelse. Vissa däck orsakar fler stenskott än andra.
– Sedan har vi fler som kör med friktionsdäck. De plockar mer sten än dubbdäck.
Men biltillverkarna har förstått att stenskott irriterar kunderna. Därför försöker man kompensera genom ny teknik.
– Nu är flera biltillverkare i gång med att utveckla en kamerateknik som upptäcker småsten och grus, det kan göra det lättare att undvika stenskott.
Experten råder dig att snabbt åka till närmaste verkstad om olyckan är framme. Ju snabbare du är desto större chans att rutan går att rädda.
– Det går i princip att laga vad som helst, men såklart desto mindre, desto bättre.
Så här undviker du stenskott:
Håll avstånd till framförvarande
Var försiktig vid av och påfarter.
Vaksamheten mot framförvarande SUV och stora bilar kastar gärna småsten.
Under vintern och våren ska man vara ännu mer uppmärksam.
Så här gör du om du får stenskott:
Sätt ett plåster på stenskottet
Bege dig till närmaste auktoriserade verkstad.
Se till så att det inte kommer vätska i sprickan.
Var försiktig med temperaturskillnader.
Så mycket kostar rutan att laga eller byta
Många försäkringsbolag låter dig laga stenskott gratis eller för ett par hundralappar på glasverkstaden. Självrisken för att byta vindruta ligger ofta mellan 1500 och 1800 kronor. Att byta vindruta utan glasförsäkring på en modern bil med sensorer kan kosta över 10 000 kronor.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.