Experterna vädjar till svenskarnas nya ovana. Allt fler kör osäkert av ren snålhet.
– Du får en betydligt längre bromssträcka och det blir farligare för alla, säger Lasse Dahlqvist på Däckbranschens informationsråd.
Vi har precis tagit klivet in i det nya året. I det mesta av Sverige har vintern långt kvar innan det börjar tissla och tassla i buskar och snår. Men snart står vi plötsligt där i april och det är dags att byta till sommardäck.
– Vi har märkt av en trend att allt fler struntar i att byta till sommardäck. Det är tydligast i södra Sverige och jag tror att det har med kostnader att göra, säger Lasse Dahlqvist.
Han får medhåll av däckspecialisten Oskar Bech på Däckpartner i den skånska garnisons- och handbollsstaden Kristianstad. Allt fler behåller de dubbfria vinterdäcken året runt.
– Jag har också sett att det blir allt vanligare. Men jag försöker förklara för folk att de får dubbelt så lång bromssträcka och bilen blir mindre stabil, säger han.
Däckrazzia som är en del av Däckbranschens informationsråd, gjorde en undersökning 2018. Den visade att tolv procent av alla bilister körde runt med odubbade vinterdäck även på sommaren. Sedan dess har antalet ökat stadigt för varje år.
– Det är många som blandar samman året runt-däck med friktionsdäck som är odubbade vinterdäck, men det är två olika saker, säger Oskar Bech.
Även om det inte är olagligt att köra runt med odubbade däck om sommaren, så är det ändå en säkerhetsrisk.
– Alla däck är en kompromiss, man kan inte få alla egenskaper. Det värsta är året runt-däcken, de är inte bra på något, säger Lasse Dahlqvist.
Tidningen Motor gjorde 2019 en undersökning. Den visade att ett vinterdäck utan dubb hade nästan dubbelt så lång bromssträcka på sommaren än ett däck som är avsett för sommarväglag.
– Gummit i vinterdäcken är mjukare. När det blir varmt kommer gummit att bli ännu mjukare och det sliter mer, säger Oskar Bech.
Olika däck har skilda egenskaper, ett vinteranpassat slutar att vara säkert vid en viss temperatur.
– Ett vinterdäck är avsett från fyra plusgrader och neråt. Är det varmare än så är det sommardäcket som är det bästa, säger Lasse Dahlqvist.
Andelen bilister som kör runt med vinterdäck åter runt är osäkert. Men det ökar tydligt och branschen vill varna alla för konsekvenserna.
– Det är svårt att säga några siffror hur många fler som struntar i att byta. Men att det är en trend är helt säkert. Det jag kan säga till dem som struntar i att skifta hjul är att ringa mig när de ska ut och åka, så att jag kan hålla mig hemma, säger Oskar Bech.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.