Elbilsevangelisten Björn Ferry ryter ifrån. Efter laddkaoset i Malung har skidskytten egna idéer om hur vi ska lösa problemet.
– Om man tror att elbilen inte är framtiden, har man inte fattat något, säger Björn Ferry till Carup.
Köerna vid laddstolparna i Malung efter trettonhelgen blev en världsnyhet. När alla fjällturisterna skulle hem till vardagen, bildades enorma köer.
– Det har med planeringen att göra, alla åker samtidigt om man vet att det är begränsat så borde man räkna ut att det blir så här och alla kanske inte behöver åka vid samma tid.
Laddkaoset i Malung har dragit igång en debatt om övergången till elbilar och den svenska laddinfrastrukturen. Men den gamla skidskytten som varit en hängiven elbilsfantast sedan länge, har också egna idéer.
– Tesla har hundratals som de inte får koppla in, men det beror på strejken, det är frustrerande, hämmar på vissa nyckelpunkter, det går att lösa från båda sidor, att Tesla skriver på eller om man struntar i strejken som ändå inte leder någonstans.
Om någon eller några bara tänkt till först, så hade spektaklet i Malung kunnat undvikas. Det menar i alla fall Björn Ferry.
– Det är kanske inte rimligt att man ska bygga ut kapaciteten i Malung under tre dagar. Man måste hitta flexibla lösningar. I USA har man en megapack som kan köras ut på lastbilar och ladda tillfälligt.
För den gamla skidskytten och tv-kommentatorn är elbilen en del av en livsstil. Tillsammans med sin sambo Heide har de valt ett hållbart liv. De har en Tesla Model S som bruksbil.
– Vi har kört elbil sedan 2016, det är främst klimatgrejen som har varit min ingång. För jag bryr mig inte om teknik eller sportbilar. Om det ska hända något så måste de som har råd börja.
Heide och Björn vågade köpa en elbil, trots att det var nästan omöjligt att ladda den utanför hemmet. Nu vill han att fler ska försöka sig på samma sak.
– När vi köpte vår elbil fanns det ingen laddstolpe i hela Storuman eller i Lappland. Efter någon månad kom den första ut med E4. Men nu har det börjat dyka upp fler och fler elbilar, vi har nog ett 20-tal i kommunen.
Enligt Björn Ferry hänger det på makthavarna. Om de inte sätter fart kommer den elektriska revolutionen av sig.
– Myndigheter och kraftbolag måste sätta igång så att man inte kommer för långt efter. Då blir det som järnvägen där man kommit på efterkälken och bara hinner med underhållet.
Utbyggnaden måste börja nu, enligt Björn Ferry.
– Man måste försöka få saker att hända snabbare, finns det inte el så går det inte att köra.
För eller emot elbilar har liknats vid vargfrågan, det är två läger som vägrar att mötas halvvägs. Många menar på att det är omöjligt att köra elbil i Norrland.
– För mig har det fungerat, även om jag bor i Lappland. Jag har aldrig blivit med soppatorsk och har alltid tagit mig dit jag ska. Sedan undrar många hur lång tid det tar. Skit samma, jag stoppar in sladden, folk fattar inte det, de tror att man ska stå och hålla i handtaget.
Björn Ferry är elbilsevangelisten som ser den nya tekniken som vägen mot en frisk ny värld.
– En elbil är som ett system, tillsammans i Sverige blir alla elbilar som en kärnreaktor, det finns elektricitet som man kan sälja.
Tesla står i stormens öga. Efter Elon Musks sänggående med Donald Trump har många vänt märket ryggen. Men Björn Ferry ser ändå hur de går i täten för ny teknik.
– Tesla bygger ett energilagringssystem som motsvarar tio elbilar. De batterierna kickar igång när elpriserna går upp och man kan ladda utan att vara inkopplad på elnätet. Sedan när elpriserna går upp så laddar man systemen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.