Sorgliga upptäcken i Volvos motor: ”Riktigt illa”

Motordetektiven Eric Berg plockar isär en turbofemma från Volvo. När experten undersöker den berömda motorn bjuds han på överraskningar.
– Oj, det har gått riktigt illa med den här motorn, säger Eric Berg. 

Motorexperten Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars”  har blivit populär för sina ingående motorundersökningar. I sitt senaste klipp har han fått in en femcylindrig 2,5-liters Volvomotor. Turbofemman satt tidigare i en Volvo S60 från 2012 och exakt hur lågt den hann gå innan den gick sönder vet inte motordetektiven.
– Jag har faktiskt ingen aning om vad som är fel med den, säger Eric Berg. 

När turbofemman fungerade hade Volvos värsting 250 hästkrafter och ett vridmoment på 360 Nm. Enligt Eric har hans följare länge velat se honom plocka isär en av dessa motorer från Volvo och han är väldigt glad att kunna visa upp denna undersökning.
– Äntligen undersöker vi denna motor som har varit väldigt efterfrågad av er, säger Eric. 

Eric brukar vanligtvis inleda sina undersökningar genom att ta loss tändstiften, men när han köpte motorn var de redan borttagna. Han inleder därför isärplockningen genom att ta loss insuget. Efter det tar han en närmare titt på insugsportarna.
– Det känns lite som att jag befinner mig i en övergiven källare i ett hus från 1950-talet, säger Berg. 

Han upptäcker dessutom att några av insugsventilerna inte är i det bästa skicket. Efter det tar han loss oljefiltret utan att se något som tyder på problem. 
– Det ser faktiskt bra ut. Jag kan inte se några metallrester eller annat skräp, säger motorexperten. 

Eric fortsätter att plocka isär motorn, men upptäcker inga större fel på ett tag. Det är först när han skruvar loss ventilkåpan som han upptäcker fel som oroar honom. Båda motorns kamaxlar är rostiga.
– Det är väldigt sorgligt, säger han. 

Han tar sedan loss topplocket och får då en chock. Cylindrarna är fyllda av rost och smuts. Även ventilerna i topplocket är böjda.
– Jag tror jag aldrig har sett några ventiler som är lika böjda som dessa, säger Eric. 

Efter det undersöker Eric Volvomotorns oljetråg utan att se något fel där. Motorexperten monterar sedan loss vevaxeln och kolvarna, vilket krävde en hel del jobb eftersom motordelarna var väldigt rostiga. Kolvarna ser helt okej ut, men de har alla skador som de förmodligen fått från att ha kolliderat med ventilerna, hävdar Eric.
– Jag kan faktiskt inte förstå varför de har kolliderat, säger motorexperten. 

Eric känner sig sedan klar med undersökningen. Han vet vad som har gått snett med turbofemman, men vad som orsakade felet är osäkert. Motorexperten hävdar dock att motorn med största sannolikhet gick sönder på grund av något som gått fel med kamremmen. 
– Det är det enda sättet en motor kan ha dessa fel som den har, säger Eric.
LÄS MER: