Byggde terrängmonster med V8 av Volvo XC70

En Volvo XC70 har byggts om till ett terrängmonster med V8-motor. Att byta motor är förvånansvärt enkelt.
– Vi försöker bara visa folk att detta är möjligt, säger Chris Delano, vd för IPD.

Kombinationen av komfort, hållbarhet och utrymme har gjort Volvo XC70 till en av Sveriges mest populära bruksbilar. Men när det gäller terrängäventyr tas bilen sällan upp som den bäst anpassade modellen. Det var något som en amerikan ville ändra på.
– Om man vill montera ett taktält och ge sig av till en avlägsen plats är en Volvo perfekt eftersom den är bekväm under resan, säger Chris Delano, vd för IPD, till Road & Track.

IPD är en av USA största leverantörer av eftermarknadsdelar för Volvo. De anser att Volvo är perfekta bilar att köra bland tallar och stenar.
– Allt vi försöker göra är att ge dig lite mer självförtroende att lämna elnätet och utforska lite längre in på skogsvägarna, säger Chris Delano.

Det är tack vare Yamahas 4,4-liters V8-motor som bygget gick att göra. Att byta motor bar förvånansvärt enkelt. Bilen som skulle opereras var en Volvo XC70 från 2009 med en välfungerande 3,2-liters rak sexa. Hela motorbytet finns dokumenterat i en Youtube-serie med åtta avsnitt.

Man behöver inte modifiera karossen över huvud taget för att få in den tvärställda V8-motorn i motorutrymmet. Dessutom funkade många av de ursprungliga kopplingarna. Chris Delano köpte en Volvo S80 som donatorbil. Men den blev i princip orörd.

Chris Delano är mest nöjd med bilens nya fjädringssystem. Han menar att V8-bygget är speciellt men att vem som helst kan få högre markhöjd på sin Volvo.
– Det kommer att fungera. Om någon vill gå längre än så, så är det också okej, men vi vill bara ge dem rätt information så att de kan, shoppa och få sina saker rätt inställda och ha lite mer kul, säger Chris Delano.

Han varnar dock för att det finns gränser som man inte ska överskrida.
– Volvo tillåter inte särskilt mycket utrymme i de här hjulhusen, bussningarna kan flytta sig bakåt. Du vill inte vara ute i skogen, lägga i backen och känna hela fjädringen flytta sig framåt medan de bakre hjulen slår i underredet.

FOTON: IPD.

LÄS MER: