Här är bilen som blivit fortkörararnas värsta mardröm. Fartkameran som maskerats till bil är mycket svår att upptäcka. Om den kommer till Sverige är upp till polisen.
– Det här är en fråga för polisen, säger Eva Lundberg, ansvarig för Sveriges fartkameror på Trafikverket.
Frankrike har länge varit hemsökt av extremt höga dödstal i trafiken. I början av 1970-talet omkom ungefär 16 000 människor varje år i trafikrelaterade olyckor. Ända sedan dess har myndigheterna där försökt att få bukt med de höga talen.
I början av 2000-talet var landet ett av de första med att bygga ett omfattande nätverk av fartkameror. Frankrikes vägnät består till största delar av landsvägarna utan mitträcke. Precis som i Sverige är det här de allra dödligaste vägarna.
– Det är där som de flesta dödsolyckorna sker i Sverige, singelolyckor eller kollisioner med mötande trafik, säger Magnus Lindholm, analytiker på Trafikverket.
Fransmännen satte upp 5000 kameror under några få år. Men till skillnad från Sverige hade de inte den väntade effekten. Trots alla kameror sjönk knappt antalet dödade i trafiken.
– I Sverige har fartkamerorna väntad effekt, säger Eva Lundberg.
De franska bilisterna är av gammal hävd och vana trotsiga. Snabbt lärde de sig hur man skulle undkomma systemet. För att få bukt med de egna medborgarnas trotsiga beteende bestämde sig det franska inrikesministeriet för mer drastiska åtgärder. Man fick in anbud från en rad företag som hade mer eller mindre originella idéer.
Ministeriets val föll på företaget Sensys Gatsos förslag. Det var ett modernt och sofistikerat kamerasystem som monterades på civila bilar. Det fungerar både när bilarna är i trafik och när de rullar. Nu finns 550 rullande fartkamerabilar i Frankrike. Systemet kan också mäta hastigheten på bilar i båda riktningarna. Det är mycket svårt att upptäcka.
Nu har det rönt stora framgångar i den franska trafiken och flera andra EU-länder väntas följa utvecklingen. Men om det kommer till Sverige är osäkert. Svenska polisbilar har ett liknande system med radar och 360-graderskamera. Men det har ännu inte fått tas i bruk. Däremot finns en annan typ av mobil fartkamera som polisen ska köpa in fler av.
– I Sverige har vi metoden med kameror som är monterade på släpvagnar. Men det är polisen som sköter dem och den här frågan är helt deras, säger Eva Lundberg.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.