Här är Sveriges sannolikt längst körda Volvo V70. Christofer Fast har passerat 100 000 mil med sin V70 Diesel. När mätaren slog om hände något oväntat.
Han äger en evighetsmaskin. Denna glada smålänning som emigrerat mot havet och bor i halländska Steninge äger en bil som har gått längre än de flesta bilägare kan drömma om. Hans Volvo V70 D3 tillverkad 2010 har passerat den magiska gränsen 100 000 mil.
– Jag köpte den av min kompis för tio år sedan. Då hade den rullat ungefär 35 000 mil och sedan har jag kört på. Det märkliga är att jag har inte behövt byta varken växellåda eller motor, det är bara det vanliga slitaget, säger Christofer Fast till Carup.
Väldigt få svenskar har passerat 100 000 mil med sin bil. Uppenbarligen hade inte Volvo planerat för att V70 skulle köras längre än en miljon kilometer.
– Jag passerade 100 000 mil i augusti. Sedan har den gått ett par tusen mil till, jag använder den som budbil och kör paket med den. Sedan gör jag inget speciellt mer än den vanliga servicen, olja och filter efter cirka 3000 mil, men det gör jag själv.
Med åren började han fundera på om det gick att spränga kilometerräknaren. För varje mil kom han närmare och till slut hände det en varm och skön sommardag. Han var spänd på vad som skulle hända med mätaren. Men Volvo har inte byggt bilarnas mätare för att klara mer än 100 000 mil. Räkneverket stannade.
– Det är inte roligt längre att köra, mitt första mål var att komma upp i 100 000 mil. Men när det är nått så vill man mer. Men jag kan inte längre se på mätaren hur milen läggs på, bara gå efter hur mycket jag brukar köra per månad. Men jag funderar på att vända mig till Volvo och fråga om de kan nollställa mätaren.
Världsmästaren i långkörning med en Volvo heter Irv Gordon. Amerikanen körde hela 515 000 mil med sin P1800.
– Jag har koll på honom och har läst en hel del om Irv. Men det är ett mycket svårslaget rekord, jag vet inte var jag ska sätta ribban.
Han har redan passerat Rita Neumann som 2007 noterades för 100 000 mil med en Volvo V70. Nästa plats på listan innehas av en excentrisk mas från Dala Järna som körde sin 144 i 120 000 mil. Gamla grannar berättade att han hade underredsbehandlat den här bilen mycket intensivt för länge sedan.
– Fast i mitt fall så har jag knappt gjort något. Det är bara att köra, det är en otrolig bil som verkar kunna gå hur långt som helst.
Gångerna han har varit på verkstaden är lätträknade. Trots att Christofer inte lagt ner mer tid än på vanlig skötsel.
– Turbon byttes vid 75000 mil, men i övrigt har det inte varit mycket alls. När jag besiktigade den så tittade besiktaren på bilen, sedan på sin dator och så vände han sig om och undrade om det stod 7500 mil på den, säger Christofer och skrattade.
Men det stod verkligen 75000 mil och samtidigt såg den ut att vara nästan nyskick.
– Fram till förra vintern har det inte funnits någon rost. Men då var det något som hände, som om rosten började äta på den och nu syns det på lister och kanter, jag tycker det är synd.
För inte så länge sedan feldiagnosticerades hans älskade Volvo. Det slutade i ett onödigt och lite dyrt ingrepp.
– Plötsligt märkte jag att något var fel och trodde att det var drivaxlarna. Så de byttes, men efteråt märkte jag att det bara hade varit hjullager som skulle behöva bytas, så det gjordes helt i onödan.
Trots att bilen är 14 år gammal och rullat längre än längst, så drar den lika lite diesel som när den rullade ut från fabriken.
– Förbrukningen är också helt otrolig, den har alltid dragit 0,6, aldrig en centiliter mer. Dessutom läcker det ingen olja alls.
Det verkar som den här bilen har något magiskt över sig, som om det vakar skyddsänglar.
– Jag har aldrig kört på något djur med den. Den har aldrig heller behövts att lackas om och det är helt original metalliclack.
Christofer tänker köra den här bilen hela vägen till dess grav.
– Volvo har inte tjänat mycket pengar på den här bilen, men det har jag gjort. Nu undrar jag hur lång man kan köra med den, säger Christofer och kan inte låta bli att snegla upp i tabellen.
Om han siktar på Irv Gordons guldtron vill han inte säga.
– Vi får se hur långt den rullar, jag hör av mig, lovar han.
Topplistan för långkörande Volvobilar:
7 Rita Neuman, Volvo V70 2006: 100 000 mil
6. Christofer Fast, Steninge 2024, Volvo V70 D3 102 000 mil
5. En äldre herre i Dala Järna, Volvo 144, 120 000 mil.
4. Jim O Shea, Volvo 740 1991: 161 000 mil.
3. Selden Cooper, Volvo 240 DL 1987: 161 000 mil
2. Familjen Mäkinen, Volvo 245 GL 1979: 262 000 mil
1. Irv Gordon, Volvo P1800 1966: 515 000 mil
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.