Polestar om problemen: ”Alla drabbade får fri lånebil”

Närmare 100 av 1000 levererade Polestar 2-bilar i Sverige har nu fått bärgas till verkstad. 
Trots att det potentiella felet inte är löst fortsätter kundleveranserna av nya bilar som riskerar att gå sönder och få bärgas.
– Just nu analyserar vi orsakerna och när vi vet hela bilden kommer vi att vidta åtgärder, säger Polestars Sverigechef Martin Ölund till CarUp. 

På mindre än tre månader har Polestar levererat ut över 1000 exemplar av den nya elbilen Polestar 2 till svenska kunder. Den snabba upprampningen har inneburit en del utmaningar. Bland annat har bilen återkallats för att drivningen plötsligt kan försvinna, något som åtgärdas med en mjukvaruuppdatering. 

Men många fler köpare har drabbats av ett helt annat fel, som gör att bilen inte går att starta och köra och måste forslas med bärgningsbil till verkstad. Varje dag bärgas flera nya bilar, något som bekräftas av bärgningstjänsten. 

Enligt CarUp:s kartläggning handlar det nu om cirka 100 Polestar 2 i Sverige som gått sönder och har fått bärgas till verkstad. 

– Kvantifieringen kan jag inte bekräfta, men det är en del bilar som har drabbats. Just nu håller vi på och analyserar och identifierar vad som hänt med bilarna. Efter den analysprocessen kommer vi att åtgärda det i den form som behövs. Men om vi inte först gör analysen korrekt så gör vi inte vårt jobb, säger Martin Ölund. 

Trots att Polestar känner till problemen och att en relativt hög andel av bilarna är drabbade fortsätter kundleveranserna av Polestar 2, med bilar som kan ha det potentiella felet kvar. CarUp har varit i kontakt med ägare som helt nyligen fått bilen och sedan fått bärga sin bil till verkstad efter bara någon vecka. Flera av ägarna tycker att Polestar borde pausa leveranserna tills felen är lösta. 

Ni fortsätter att leverera ut bilar med felet kvar, borde ni inte avbryta leveranserna?
– I dagsläget har vi otroligt många kunder som är jättenöjda och stortrivs med sin bil. Vi analyserar felet och försöker vidta åtgärder på det. Innan vi gjort en grundlig analys vill vi inte göra en aktiv åtgärd.  

Vissa kunder säger att de upplever sig som betatestare, bör man förvänta sig problem när man köper en ny elbil i dag?
– Det är inte så vi vill att kunderna ska uppleva det , vi vill leverera en fullgod bil.  Om det skulle bli något problem kan våra kunder känna sig trygga i att vi löser deras mobilitet med fri lånebil och står för alla kostnader. När vi har en åtgärd som behövs göras kommer berörd kund kontaktas personligen samt åtgärd lösas på ett smidigt sätt för kunden med  en fortsatt bra Polestar-upplevelse.