Nu är de första testerna av Teslas ”Full-self-Driving” ute.
Testförarna upplever skräckblandad förtjusning när bilen svänger själv och stannar för rött ljus.
Ännu har tekniken bra släppts till ett fåtal bilar.
– Jag var chockad och imponerad. För att vara en tidig beta så fungerar den väldigt bra, säger Youtubern.
På torsdagen släppte Tesla de första versionerna av ”Full-self-Driving”, till ett mindre antal bilar. Det uppges att det i första hand är en handfull pålitliga ägare som får prova på tekniken. Så ett från Tesla helt oberoende test handlar det ännu så länge inte om.
Youtube-kanalen Teslaraj har provkört, eller ska vi säga provåkt, med både fascination och lite skräck. De konstaterar att bilen utan problem håller sig på rätt sida vägen på förortsgator utan att linjer finns. Bilen klarar att väja för andra bilar som står still framför. Den stannar för rött ljus och kör när det blir grönt, och bilen gör utan problem både höger- och vänstersvängar. Den som sitter i förarsätet ska dock ha en hand på ratten än så länge, något testföraren bryter mot direkt.
– Jag var chockad och imponerad. För att vara en tidig beta så fungerar den väldigt bra, säger Youtubern.
Systemet tycks ha potential att ta assistansystemen i bilar ett steg vidare, även om det är alldeles för tidigt att ge en dom. Tesla gör nog klokt i att vara försiktiga, en olycka eller tekniska problem i det här skedet skulle kunna hota hela lanseringen.
Elon Musk twittrade i går ut att en prishöjning av systemet är att vänta. I Sverige kostar det 77 700 kr att ha självkörningsförmåga installerat vid leverans. Systemet kan dock läggas till senare.
Om betatesterna går som de ska kommer Tesla att rulla ut systemet i USA i slutet av året, medan övriga världen får vänta åtminstone till nästa år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter