Idag ska vinterdäcken sitta på din bil enligt lag. Men många känner inte till lagarna om dubbar i vinterdäcken. Däcken kan bli olagliga även om däcken ser fina ut och mönsterdjupet är bra.
– Allt det där finns reglerat enligt lagen, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.
Över 50 procent av svenskarna kör fortfarande med dubbdäck nu på vintern. Även om undersökningar visar att det minskar för varje år är dubbade vinterdäck fortfarande vanligast på våra vägar. När du kör på is visar undersökningar att dubbdäcken fortfarande är överlägsna. På snö kan friktionsdäck vara lika bra. Och det gäller att ha koll på dina dubbar.
Däckexperten Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund uppmanar oss också att hålla uppsikt på våra dubbdäck. Många känner inte till att dubbdäcken kan bli olagliga om dubben börjar försvinna ur däcken. Om de slits ojämnt och det är olika antal dubbar på däcken kan du få böter och bli ålagd att köpa nya däck. Det får enligt lag inte skilja mer än 25 procent i antal dubbar mellan däcken. Det kan alltså räcka att 55 dubbar lossnar ur ett modernt dubbdäck med 220 dubbar.
Men om du fortfarande har minst 75 procent av dubbarna kvar i alla däcken klarar du dig ändå. Transportstyrelsens råd är att däcken med det största dubbutsticket monteras bak.
– Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25 % jämfört med det däck på fordonet som har det största antalet dubbar, skriver Transportstyrelsen i sin författningssamling.
Något som kan råda bot på problemetär att kompletteringsdubba vinterdäcken. Men se upp så att du inte sätter i för många dubbar så att däcken blir olagliga av den anledningen.
– Man brukar säga att det ska vara 50 dubbar per rullmeter och däck, men det är heller inte helt bestämt.
En del bilägare vill gärna sätta in fler dubbar. Men många oroar sig kanske för att man bryter mot lagen. Men det finns ett säkert sätt att veta om du kör lagligt.
– Om du kan klara det finska överkörningstestet så kan du ha så många dubbar du vill i däcken, det kan vara upp mot 100 stycken.
Det finska testet kommer från Traficoms regelverk för typgodkännande som vi också använder i Sverige. Överkörningstestet går ut på att man kör över en stenplatta med bilen.
– Sedan mäter man om det inte blir mer slitage än gränserna säger så får man köra med däcken, förutsatt att dubben är godkända.
Experten Lasse Dahlqvist råder oss att vara försiktiga om vi köper egna dubb för att montera in i däcken. Det finns risk att de inte är godkända och om polisen stannar dig, då kan du få böter.
– Dubben ska vara av ett visst utstick och ha en särskild vikt. Allt det där finns reglerat enligt lagen.
De flesta dubbar sticker bara ut en till två millimeter. Men det är godkänt med utstick till 2,5 millimeter. Men dubbarna slits snart ner och många tappar dubb. Då kan det vara bra att sätta dit nya om däcken fortfarande uppfyller kraven och har rätt mönsterdjup.
– Man kan absolut göra det, men man ska vara försiktig så att det är rätt och godkända dubb, samt att man klarar överkörningstestet, avslutar Lasse Dahlqvist.
Han och branschen uppmanar oss också att hålla uppsikt på våra dubbdäck. Om de slits ojämnt och det är olika antal dubbar på däcken kan du få böter. Det får inte skilja mer än 25 procent i antal dubbar mellan däcken. Men om du fortfarande har minst 75 procent av dubbarna kvar klarar du dig ändå.
LÄS MER:
.
Andreas Jemn är journalist och författare.