Nu finns bilen för den som satte kaffet i vrångstrupen när Volvo meddelade att de begränsar topphastigheten i alla sina modeller till 180 km/h. Värdeordet har varit ”frihet” när en av Sveriges populäraste bilar har uppgraderats.
Tyska Heico Sportiv visar upp en brutalversion av Volvo XC60 T8 Polestar Engineered med en rad av uppgraderingar. Värdeordet är “frihet” och för dem innebär det att motorn ska få tillgång till sin fulla potential. Och lite mer.
Heico Sportiv har tagit fram ett kit som uppgraderar både chassi och motor. De högre hastigheter blir också enklare att komma åt med en optimerad elektronisk gaspedal. Signalfördröjningen har minskats vilket innebär att motorn reagerar snabbare när föraren trampar plattan i mattan. 500 hästkrafter står till buds.
Bilen får bättre effekt, acceleration och elasticitet utan att riskera motorns tillförlitlighet och hållbarhet. Volvon ska gå genom en service utan problem. Stillastående till 100 km/h går på 5,2 sekunder. Och det tar 7,1 sekunder att ta sig från 80 till 160 km/h. Motorn ger 500 hästkrafter och 765 Nm i vridmoment. För den som inte vill ha fartspärr vid 180 km/h ordnar Heico även det.
Volvon har sänkts 30 mm för att ge den en lägre tyngdpunkt och förbättra stabiliteten. Sänkningen går också att anpassa för olika körlägen: komfort, eco, dynamic och hybrid. När bilen är står parkerad finns även en “Easy-entry”-funktion, bilen sänks 10 till 40 och gör det enklare för föraren att ta sig in.
Exteriört är bilen utrustad med ett kit i nio delar. Främre spoiler och över luftintag på vänster och höger sid. En bakre kjol med 4 integrerade avgasrör i svart krom. Kompletterat med kolfiberinlägg och rostfritt stål.
Avgassystemet är designat för smälta in i bilens originalutseende. Bakom sportratten som är gjord av alcantara läder gömmer sig en knapp. Den styr ventiler i avgassystemet som reglerar ljudnivån. Trycker man på den låter bilen knappast som en orörd Volvo.
Framhjulen är 21 tum medan bakhjulen är 22 tum, så kallade staggered wheels. I hjulen är 396 mm stora, perforerade och ventilerade bromsskivor monterade. De förminskar bromssträckan jämfört med originalversionen enligt Heico. Bilen får premiär vid bilmässan i tyska Essen.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.