Muskelbilen räddad efter 49 år – körs direkt

Klassiska muskelbilen Dodge Charger 500 ställdes av för 49 år sedan. Den må se rostig ut – men bilen får mirakulöst nytt liv.
– Det här är definitionen av “Låt den rulla, inte ruttna”, säger ägaren.

Denna Dodge Charger 500 från 1969 fick motorproblem 1975 och pensionerades. Den parkerades bakom ett garage i Philadelphia och glömdes bort fram till 2021. Då köpte den nuvarande ägaren bilen och återupplivade den.
– De flesta ser hur sliten den är och undrar hur den fortfarande kan köra, säger BackWoods Performance i videon.

Skicket på bilen är ganska uppenbart. Den ser ut som en giraff vars fläckar har smält bort i en pizzaugn. Färgen är kraftigt väderbiten och karossen är täckt av rost. Flera paneler har hål i sig och bakrutan har monterats med silvertejp. Interiören består också av stora hål i golven och någon ser ut att ha haft dragkamp med stolarna.

Bilen hade passat in perfekt i Mad Max filmernas värld. Vanligtvis brukar bilar i det här skicket att restaureras innan de kommer ut på vägarna igen. Men ägaren har valt att köra bilen som den är.
– Förutom taket, finns det en enda hel panel? säger han i videon.

Dodge Charger 500 från 1969 tillkom som en del av Dodges satsning inom NASCAR. Den bygger på den redan populära andra generationens Dodge Charger men har specifika ändringar för att förbättra aerodynamiken och därmed konkurrenskraften på banan.

På 1960-talet hade Dodge problem inom NASCAR med aerodynamik. Dodge Charger 500 var ett försök att åtgärda detta innan den mer extrema Dodge Charger Daytona lanserades senare samma år. En åtgärd var till exempel den djupt indragna bakrutan som ersattes med en så kallad flush-monterad fönsterdesign vilket förbättrade luftflödet över bilen.

Det sägs att endast omkring 392 exemplar byggdes för homologeringsändamål. Idag är modellen högt eftertraktad av samlare. Den stora konkurrenten mot för 60-tals Dodge var Ford Torino Talladega. Dodge tog fram Charger 500 för att överträffa den men bilen visade sig fortfarande vara för långsam för att dominera på banan. Som svar tog Dodge fram en ännu mer radikal lösning – Charger Daytona.

Charger 500 rullade ut från fabriken utrustad med en 440-kubiktums (7,2-liters) Magnum V8, som standardmotorn. Dodge erbjöd också 426-kubik-tums (7,0-liters) Hemi, som installerade i endast 52 enheter. Denna Charger 500 är ett av 340 exempel utrustade med 440 V8, varav de flesta också fick TorqueFlite-automaten.

LÄS MER: