Du riskerar 2500 kronor och indraget körkort genom att strunta i stopplikten. Ändå visar en ny undersökning att 100 000-tals svenska bilister struntar i lagen. Många bilister tycks göra det omedvetet.
– Det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Det är en av trafikens grundregler. Ändå är det en förbluffande stor andel av de svenska bilisterna som struntar i stopplikten. En ny undersökning av M Sverige visar att var femte svensk trafikant ignorerar stopplikten. Det handlar om 100 000-tals svenska bilar varje dag som kör rätt över stopplinjerna.
M Sverige har undersökt bilister från Skåne till Västerbotten. Totalt gjordes 3 400 observationer som visar att 19 procent av trafikanterna inte stannade vid stoppskyltar. Allra värst är motorcyklister och A-traktorförare. Taxiförare har däremot blivit de mest laglydiga. Det var endast 3 procent som inte följde stopplikten.
– Att inte stanna vid stopplikten handlar inte bara om att bryta mot trafikregler, det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken. Varje gång en trafikant struntar i stoppskyltarna utsätter de sig själva och andra för onödiga faror, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Många bilförare tror felaktigt att de kan rulla över stopplinjen utan att stanna helt. Men minsta rörelse innebär att du bryter mot stopplikten och kan få 2500 kronor i böter av polisen. När förseelsen rapporterats till Transportstyrelsen fattas dessutom beslut om eventuell återkallelse av körkortet, vilket är utgångspunkten vid brott mot stopplikten.
– En del tror att de har stannat, men det har man i själva verket inte och det kan vara en målad polisbil som stannar dem. Men jag tror också att en hel del tror att de stannar, men när de i själva verket faktiskt rullar lite. Det räcker inte med att bara bromsa in, bilen måste stå helt stilla, säger trafikpolisen Erling Andersson.
Att var femte bryter mot stopplikten är ändå en kraftig förbättring mot undersökningen 2022 då hela 30 procent av trafikanterna ignorerade stopplikten, kvarstår problemet som en betydande trafiksäkerhetsfråga.
Så stor andel bryter mot stopplikten
Cykel | A-traktor | Mc | Personbil | Taxi | Buss | Lastbil |
52 % | 29 % | 35 % | 20 % | 3 % | 15 % | 19 % |
Så har efterlevnad av stopplikt förändrats
År | Observationer | Andel som inte stannade |
2013 | 4 672 | 32 % |
2016 | 3 162 | 23 % |
2020 | 17 000 | 25 % |
2022 | 6 000 | 30 % |
2023 | 2 600 | 23 % |
2024 | 3 400 | 19 % |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter