Claes elbil går inte att laga: ”Lyser som en julgran”

Claes Edfelts Mercedes har strandat i verkstadsträsket. Elbilen har mjukvaruproblem som verkar omöjliga att lösa.
– Den har varit på analys sex gånger och jag har bett dem köra tillbaka bilen, säger han.

I somras berättade vi på Carup.se att Mercedes återkallar bilar av EQE-modellen. Anledningen är ett mjukvaruproblem. Bilens programvara har ställt till det för en del bilägare, när deras bilar börjar leva ett eget liv.
– Värmen går upp och ner, rutorna hissas ner och hela instrumentbrädan lyser som en julgran.

I januari 2023 köpte Uppsalabon Claes Edfeldt en Mercedes EQE. Bilen kostade en miljon kronor och han såg verkligen fram emot att få susa fram med sin nya bil.
– Jag har haft flera Mercedesbilar sedan 1997, då var jag 25 år gammal och köpte min första. Jag tror nog att jag är en av de 100 personerna i Sverige som har haft flest Mercedesbilar, säger Claes Edfeldt.

Claes köpte sin Mercedes-Benz EQE i januari 2023, bilen har varit otaliga gånger på verkstad.

Det dröjde inte länge innan han började få problem med bilen. Plötsligt började det dyka upp felmeddelanden på skärmen, då vände sig Claes till bilhandlaren
– Jag hade garanti på bilen och skulle vända mig till en auktoriserad verkstad. Men efter fyra gånger lyckades de ändå inte lösa problemet.

Under tiden blev felen allt värre. Bilen blev bångstyrig och tekniken gick inte att kontrollera.
– Sedan började saker och ting leva sitt eget liv. Rutorna åkte ner av sig själva och gick inte att stänga, min fru körde på E4 i spöregn och allt blev helt dyngsurt.

Nu började en långkörare hos verkstäderna. Claes Edfeldt åkte fram och tillbaka, varje gång sa verkstaden att den skulle vara lagad. Men snart började det lysa igen.
– Jag lämnade den flera gånger, men till slut vägrade de att ta emot den. Mercedes täcker bara kostnaderna för de tre första dagarna, så det blev för dyrt för dem att ha den stående.

Till slut ringde han upp Mercedes. Deras företrädare försökte övertala verkstaden att ta emot Claes bil.
– Jag hade Mercedes i telefonen, de pratade med verkstadschefen. Efter det samtalet sa de till mig att vända mig till en annan Mercedesverkstad, den fanns i Stockholm.

Som grädde på moset stötte han på nya problem.
– Men bärgaren ville inte komma och hämta bilen när den gick att köra, de sa att de bara fick betalt för att köra till den närmaste verkstaden. Då ringde jag dem i Stockholm som sa till mig att komma med den, om något hände på vägen skulle de ta ansvar.

Nu trodde Claes att allt skulle ordna sig. Han var glad och körde hem till Uppsala.
– Jag trodde och hoppades verkligen att allt skulle vara lagat. Men bara en dag senare började alla lamporna lysa igen.

Claes fick ta en ny tur till verkstaden.
– De bokade in mig den sjätte maj eftersom Mercedes skulle släppa en ny mjukvara i slutet av april. Men den kom aldrig och veckan före midsommar ringde jag dem.

Claes har fått veta att problemet med hans bil är ett mjukvarufel.
– Felet har inte blivit lagat, det är mjukvaran som behöver uppdateras eller bytas ut. Det spelar ingen roll hur många gånger jag lämnar in den för analys, vi vet ju vad felet är.

Nu har han tröttnat och bett om hjälp för att lösa problemet. Bilen var väldigt dyr och han hade ingen lust att slänga pengarna i sjön. Han står med en bil med garanti som inte fungerar.
– Nu har jag vänt mig till en advokat som skickat ett brev till firman som jag köpte bilen av. Men under den tiden kan jag inte köra bil. Jag har sagt till dem att jag vill att de köper tillbaka bilen eller ger mig en ny.
Carup har sökt Mercedes för kommentarer.

LÄS MER: