Värsta missen i halka – som många svenskar gör

Här är de fem största halkmissarna i vintertrafiken. Trafikläraren ger oss en lista som kan rädda liv på hala vintervägar. 
– På sommaren pratar man om tresekundersregeln, men på vintern måste man tänka längre, säger Maria Stenman, ordförande för Sveriges Trafikutbildares Riksförbund.

Vintern slog till med full kraft mot stora delar av Sverige. Längs Gästrikekusten och ner mot Uppsala kom stora mängder snö. Trots att det här fenomenet dyker upp varje år, gör ändå många bilister samma misstag.
– Ska du ut och köra när det är halt ska man sänka hastigheten. Allt har att göra med om man tar det lugnt när man kör. Ha inte för bråttom och se till att du tar god tid på dig för din resa.

När vintern kommer förändras trafiken dramatiskt. Men det beror också mycket på var i landet du har växt upp och var du bor.
– Erfarenhet av vinterväglag spelar stor roll. Om man är uppväxt eller bor i Norrlands inland då är man mer vann vid detta.

När det är halt gäller det att köra på ett helt annat sätt om du inte vill riskera en olycka.
Maria Stenman, ordförande för STR.

Söder om Hallandsås och upp längs västkusten har man få snödagar per år. Då är erfarenheten av vinterväglag mindre.
– Men om man inte är lika van, då gäller det att vara ännu mer försiktig när det kommer snö.

I torrt väglag brukar man prata om treskundersregeln i trafiken. Då ska du tänka på att ha så lång tid till framförvarande för att kunna hinna bromsa om det händer något.
– Men är det halt ute måste du tänka på att det kan bli mer. Det finns inget exakt i trafiken som säger att du ska ha sex sekunder på vintern, det beror på hur väglaget ser ut.

Här är de fem största misstagen vi gör i vintertrafiken: 

För hög hastighet:

Många bilister fortsätter att köra lika fort på vintern som under sommaren. Det är en vanlig anledning till avåkningar och olyckor. Sänk hastigheten till den nivå som känns trygg.

Dålig planering:

Är det halt måste du vara mer förutseende, håll hela tiden uppsikt mot framförvarande, ge tecken i tid och var mer uppmärksam. 

Dåliga däck:

Många bilister sparar in på däcken och väntar kanske något år längre innan de byter. Men det är dåligt för säkerheten

Dåligt avstånd till framförvarande:

Se till att du har goda marginaler till bilarna framför dig, det är viktigt att kunna stanna i tid. Vissa är också mer drabbade av nedisning. Då kan sikten vara begränsad.

Har för små marginaler

Låt resan få ta tid: Försök att starta resan tidigare och låta den ta längre tid än den skulle ha gjort på sommaren.