Björn Nyland räckviddstestar en Mini Cooper SE. Elbilen imponerar inte på experten.
– Mini är inte jättesnabb, säger Björn.
I ett av sina senaste långfärdstest sätter Björn Nyland klorna i en Mini Cooper SE. Björn utför testet genom att köra elbilen 1000 kilometer nonstop på en så snabb tid som möjligt (inom hastighetsbegränsningarna). Innan testet börjar verkar Björn inte särskilt optimistisk att elbilen ska slå några nya rekord.
– Den känns lite som en gokart, men den erbjuder inte den största komforten, säger Nyland.
Björn inleder sedan sitt test och denna gång ska han köra Norge-rutten. Han kör sedan i en timme och 48 minuter innan han måste ladda elbilen första gången.
– Jag lyckades komma hit med en procent, säger Nyland.
Laddningen tog dock längre tid än Björn först förväntade sig och bara att ladda från 1 till 50 procent tog 19 minuter.
– Oj, det här kommer att bli ett långt test, säger Björn skrattandes.
Björn kör sedan vidare på de norska vägarna. Vid ett tillfälle plockar han även upp sin dotter från förskolan för att köra hem henne. Väl hemma tar han en paus för att fylla på lite spolarvätska i elbilen.
– Det är lite som ett långt pit stop, säger Björn.
Han slutför sedan körningen på kvällen. När han är klar med räckviddstestet har han totalt kört 1022 km. De 22 extra kilometerna var han tvungen att köra för att få allt att bli korrekt. Tidsmässigt tog resan elva timmar och tio minuter.
– Det är inte jättesnabbt, säger Björn.
Björn jämför sedan resultatet med en Volkswagen ID.3 Pro som klarade testet 40 minuter snabbare. Även Tesla Model 3 Highland klarade testet på en betydligt bättre tid.
– Mini är inte jättesnabb. Den laddar inte snabbt och har inte ett stort batteri, säger Nyland.
Björn tycker att Mini Cooper SE fungerar vid längre resor, men elbilens komfort kan vara rätt så störande.
– Efter tio timmar känns det, säger elbilsexperten.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.