Elbilen har slagit rekord i räckvidd. En ny modell ska även erbjuda bensinmotor.
– Dieselnivåer av bränsleeffektivitet, säger chefsingenjören.
Om några månader lanseras den nya Mercedes-Benz CLA. Den ska ha två helt elektriska drivlinor och en helt ny bensinmotor som lovas vara otroligt bränsleeffektiv. Det är den första modellen på Mercedes nya MMA-plattform, där målet är att utveckla produkter som erbjuder hög effektivitet, kompakt design och avancerad teknik.
Även om den nya CLA är utvecklad med eldrift i fokus anser Mercedes att många fortfarande vill ha bensinalternativ. Därför har de tagit fram en ny mildhybridmotor, som enligt Mercedes kommer att nå skyhöga nivåer av bränsleeffektivitet.
– Dieselnivåer av bränsleeffektivitet, säger Karsten Krebs, chef för drivlineteknik till Autocar.
Just nu har CLA med 2,0-liters dieselmotor en officiell förbrukning på cirka 5,1 l/100 km, om den nya bensinmotorn når upp till samma nivå kan den bli en av de mest bränsleeffektiva i sin klass.
Den fyrcylindriga 1,5-litersmotorn kallas M252, är kompakt, lätt och utrustad med senaste tekniken. Den levererar mellan 134 och 188 hästkrafter beroende på version. Mercedes planerar fler varianter i framtiden. För att spara plats har avgassystemet integrerats i själva motorblocket. Den lilla elmotorn på 27 hästkrafter kan driva bilen självständigt i hastigheter upp till 100 km/h. Den får energi från ett 1,3 kWh 48V-batteri under passagerarsätet. Batteriet laddas via bromskraftåtervinning med upp till 25 kW.
Den elektriska prototypen av CLA slog nyligen rekordet för längsta distans som en elbil kört på 24 timmar, 3878 km runt Nardò-banan i Italien. Mercedes menar att drivlinan tillsammans med en batterikapacitet kan nå en räckvidd på upp till 70 mil. Längre en Tesla Model 3 och BMW i5.
Snabbladdning har tagit stora kliv framåt med den nya tekniken. Det ska vara möjligt att ladda batteriet från 10 till 80 procent på bara 10 minuter. Detta tack vare 800V-systemet, som stöder laddning på upp till 320 kW. Batterierna finns i två storlekar, 58 kWh och 85 kWh. Det större batteriet är utrustat med kiseldioxidanoder, vilket ökar energitätheten med 20 procent och bidrar till längre räckvidd utan att öka vikten.
CLA är utrustad med en helt ny bakmonterad elmotor som levererar upp till 268 hästkrafter. I 4Matic-versionerna kompletteras detta med en extra motor på framaxeln som bidrar med 107 hästkrafter men aktiveras endast vid behov för att minimera energiförluster. Bakmotorn har dessutom en tvåväxlad växellåda som optimerar prestanda både vid låga hastigheter och vid körning på motorväg. Systemet kan även återvinna energi vid inbromsning med en kapacitet på upp till 200 kW.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.