Okända historien – så skapades V8-motorn

V8-motorns historia hänger intimt samman med den amerikanska. Men utan svenske Edvard Johansson hade vi kanske inte haft mullrande V8:or idag.
– När man tänker på V8, då tänker man på Amerika, säger Jay Leno.

Vi lever i elektricitetens tidevarv. Bilarna laddas istället för att tankas och många tror att den gamla förbränningsmotorn är på väg ut genom historiens bakdörrar. Men ingenting kunde vara mer fel. Både Ford och GM forskar på den här motorn, som alla tror är klassiskt amerikansk.
– Om man lägger 120 år på att utveckla en teknologi, är det inte slöseri att slänga den. Är det inte bäst att fortsätta utveckla den, säger Jay Leno.

Många förvånas nog när de får höra att V8-motorn inte kommer från USA. Allt började med en fransman som älskade att resa snabbt över havet. Léon Levasseur funderade i början av 1900-talet på hur han skulle få ut mer av sina tävlingsbåtar. Efter en hel del forskning byggde han den första V8-motorn. Det blev succé och snart snappade Renault upp konceptet och började använda dem i de tidigare tävlingsbilarna.

Men det var i USA som V8-motorn blev allmän egendom. Henry Ford var tidigt med att förstå värdet av den stora motorn. Han ville se den massproducerad och tillverkad för de stora massorna. Men för att lyckas med det krävdes ett fungerande löpande band. Alla delar måste ha samma mått för att snabbt kunna sättas samman. Det problemet löste svensken Edvard Johansson åt Fordkoncernen. Han uppfann kombinationsmåttsatsen och gjorde det möjligt att massproducera bilar med V8-motorer.

– Det finns bara två personer som jag tar av mig hatten för, den ena är USA:s president och den andra är svensken Edvard Johansson, sa Henry Ford.
Efter andra världskriget ställer USA om till civil produktion. Människor får allt mer pengar och det är nu som V8 motorns stora guldålder tar fart. Nya märken som Corvette och Mustang ser dagens ljus.

Samtidigt var V8 en symbol för hur amerikanerna besegrade vildmarken. Ända sedan 1800-talet hade nybyggarna rest med vagnar över den väldiga prärien, i jakten på land att slå sig ner på och odla. Med dessa nya motorer i bilar som alla kunde köpa, reste man längs nya motorvägar från kust till kust, på så sätt blev kolonisationen fulländad.

Men så kom oljekrisen i början av 1970-talet. Samtidigt satte politikerna i Kalifornien ner fötterna mot de allt värre utsläppen. Därför började biltillverkarna att bygga mindre motorer. Då trodde man att V8 skulle tyna bort. Men så kom 1980-talet, bensinpriserna sjönk och det fanns hur mycket bränsle som helst i pumparna. Samtidigt kom en högkonjunktur och en tid då det var på modet att vara en aning vräkig. Med det fick V8 en pånyttfödelse och tillverkarna spottade ut nya modeller med de här klassiska motorerna.

Fram till våra dagar. Med elbilarnas intåg och den pågående klimatkrisen borde V8 till slut sjunga på sista versen och dansa in på museet, där många tycker att den hör hemma. Men faktum är att V8 verkar ha ett evigt liv.
– Både Ford och GM forskar och utvecklar den här tekniken, den kommer att leva vidare. Vi har möjlighet att använda återvinningsbara drivmedel i dag så jag tror vi kommer att få se en ny generation, säger Norris Marshal på Blueprint Engines.

Om man tittar i historiens backspegel kan han nog ha rätt. V8 har överlevt kriser tidigare, men har ändå klarat sig. Kanske för att den är en del av benstommen i den amerikanska kulturen, som för evigt verkar rulla på fyra hjul.
LÄS MER: