Varningen till alla elbilsägare. Tänk på det här för att inte skada ditt batteri.
– Då slipper du onödigt batterislitage, säger Benny Christensen på bilistorganisationen NAF, till Motor Norge.
Det finns mycket att tänka på för alla elbilsägare. Batteriet är en komplicerad och viktig del av bilen. Dessutom är den här typen av bilar nya för oss människor. Därför är det många rutiner som ska ses över. Det är inte som med de gamla fossila motorerna, där man kunde låta tanken stå tom. Därför uppmanar experterna er att se till så batteriet laddas rätt.
– Det blir batterislitage på samma sätt som när man snabbladdar för ofta. Det är osannolikt att batteriet skadas, men vi rekommenderar inte att batteriet är tomt, det händer något med kemin, säger Benny Christensen, på NAF till Motor. NAF är Norges motsvarighet till bilistorganisationen M Sverige.
Om man bläddrar i Teslas instruktionsbok finns det ett avsnitt som många nyblivna bilägare kanske missat. Du bör absolut undvika det, för att inte orsaka batteriskador.
– Om batteriets laddningsnivå sjunker till noll procent måste du ansluta strömförsörjningen. Om du lämnar bilen frånkopplad under en längre tid kan det hända att det inte längre går att ladda bilen, eller så kan du behöva använda starthjälp eller byta ut lågspänningsbatteriet för att starta, säger Benny.
Det finns också ytterligare en varning. Om du reser iväg och lämnat bilen med tomt batteri, kan semestern bli väldigt dyrköpt.
– Om du lämnar bilen frånkopplad under en längre tid kan det också uppstå permanenta skador på batteriet, säger Benny, till Motor.
Ett normalt batteri töms enligt experten på mellan en och två procent om dagen. Därför ska man inför en semester på två veckor se till att det finns minst 30 procent kvar på batteriet. Om du däremot ska resa iväg längre, flera månader eller mer, då ska man ha bilen inkopplad i laddboxen och ställa in den på underhållningsladdning. Om du dessutom reser i väg på vintern kan batteriet tappa ännu mer per dag.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.