Nu ska elbilarnas mystiska utsläpp undersökas. En ny forskningssatsning satsar på att lösa gåtan.
– Vem vet i framtiden får kanske elbilarna ett “minska-slitaget” knapp, säger forskningsledaren Mats Gustafsson på Statens Väg och transportforskningsinstitut (VTI).
Elbilarna kanske inte släpper ut någon koldioxid. I alla fall inte om de tankas med grön el. Men enligt rapporter så gör den tunga karossen och de många hästkrafterna att elbilar sliter mer på både däcken och vägbanan.
Då frigörs mikroplaster och andra partiklar som är både skadliga för miljön. Vilken påverkan de har på människors hälsa är heller inte riktigt klarlagt ännu. Därför ska VTI:s forskare tillsammans med Volvo nu göra en noggrann undersökning av hur däcken slits på elbilar.
– Tyngden och motorstyrkan är problem, men samtidigt är det relativt enkelt att kontrollera elfordon snabbt och med hög noggrannhet. Det gör att det bör finnas goda möjligheter att påverka däckslitaget, säger Mats Gustafsson.
Partiklarna är ett bekymmer som vi känner väldigt lite. Forskare på VTI och Volvo hoppas tillsammans hitta lösningar som gör att man i framtiden kan bygga elbilar som inte sliter lika mycket på däck och vägbanan.
– Vem vet, i framtiden får kanske elbilarna en ”minska däckslitaget”-knapp. Det skulle kunna vara ett körläge som sammanfaller med ”eco”, men det återstår att se.
Omställningen från fossilt till el i vår fordonsflotta har gett oss oväntade utmaningar. Men man hoppas med det här nya projektet att vi i framtiden ska kunna bygga bilar som inte frigör mikropartiklar i luften.
Testerna kommer att ske parallellt mellan VTI:s anläggning i Linköping och hos Volvo i Göteborg. Sedan tror man att själva forskningsarbetet kommer att ta ungefär två år. Därefter får vi veta resultaten och hur mycket partiklar som egentligen släpps ut när de tunga elbilarna gnider däck mot våra allmänna vägar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.