Svensk professor: Vi är 15 år efter Kina på elbilar

Svensk professor hyllar Kinas framsteg. Enligt honom ligger de 15 år före oss i elektrifieringen.
– För att förstå det måste du se det med egna ögon, säger Mike Danilovic, professor i industriell organisation till Tidningen Näringslivet.

I början av 1970-talet återvände en svensk delegation från ett studiebesök i Maos Kina. Där pågick Kulturrevolutionen för fullt och svenskarna berättade storvulet om vilka framsteg man gjorde i det stora landet under ledaren Mao. Nu har en ny svensk delegation varit på besök i Kina.

Den här gången har man studerat deras framsteg när det kommer till elektrifiering av transportbranschen och personbilar.
– När vi pratar går kineserna och när vi går så springer de, säger Mike Danilovic, professor i industriell organisation.

Enligt professorn är vi 5-15 år efter Kina, något beslutsfattarna ännu inte förstått.

Han delar sin professur mellan högskolan i Halmstad och ett lärosäte i Shanghai. Enligt honom ligger anledningen till det kinesiska framsteget 40 år tillbaka. Under 1980-talet förstod kineserna att de inte kunde konkurrera med väst när det kommer till att bygga bilar med fossila motorer. Istället började kineserna fundera på vart teknikutvecklingen bar hän och man gissade på elektriciteten.
– Vi ligger ungefär fem till 15 år efter kineserna, men våra beslutsfattare har inte förstått det. Och det krävs stora förändringar om vi inte ska bli utkonkurrerade, säger Mike Danilovic.

Kina har 200 elbilstillverkare och 40 procent av alla nya bilar som säljs här går på elektricitet. Samma siffra i Europa ligger på 20 procent i EU och tio procent för USA. Enligt professor Danilovic har kineserna satsat på att utveckla hela tillverkningskedjan. Från utvinning av mineraler till byggandet av elbilar.

Enligt professorn måste Europeerna bygga ut sin egen produktionskedja. Från de första beståndsdelarna till batteriet tills dess att bilen står klar. Det är enda chansen för oss att kunna ha en chans i framtiden. 

Han berättar i artikeln att den kinesiska staten har pressat fram utvecklingen. Från 2001 finns elektrifieringen med i deras femårsplan. Sedan har kineserna konsekvent köpt in elektriska kollektiva transportmedel och på det viset driver på utbyggnaden av laddinfrastrukturen. 
– Det är en stor skillnad mellan väst och Kina. Där är det staten tillsammans med industrin som driver fram utvecklingen. Hos oss är det industrin som genom profiten gör det, säger Mike Danilovic.

Han tycker att europeiska företag ska börja se de kinesiska som partner och inte konkurrenter. Genom samarbete kan man lyckas tillsammans. Om han har rätt i sina funderingar får framtiden utvisa. Den politiska delegation som en gång kom hem från Maos Kina har också fått känna på strykbrädan av efterkommande generationer. 
LÄS MER: