Okända historien bakom Koenigseggs spöke

Spökskvadronen lever vidare genom Koenigseggs bilar. Spöket föddes redan 1942 och skyddade svenska stridsflygplan. En dramatisk brand gav spöket evigt liv på Koenigseggs bilar – trots att stridsflygplanen på F10 landat för gott.

Historien startar mitt under brinnande världskrig. Hitler är på väg att lägga Europa under sina fötter. I Rosenbad sitter regeringen och funderar på om man inte skulle ha ett flygvapen som kunde försvara även Skåne.

Därför inrättades F10, den skånska flygflottiljen som fick sin bas på Bulltofta flygplats med det halvt pålitliga jaktplanet J 8 Gloster i hangarerna. Det här var en viktig plats för den svenska flyghistorien. Från Bulltofta hade de första svenska reguljära flygningarna startat ett par decennier tidigare, då till Berlin. Men dit kunde man inte flyga längre.

En Viggen målad i Spökskvadronens färger.

F10:s  första chef var den excentriska majoren Gunnar Asklin. Runt 1942 hade han hade tittat på bilder av de allierades flygplan och fascinerade över alla kreativa bilder som prydde dem. Gunnar var inte lika fascinerad av nazismen som många andra inom det svenska militärväsendet vid den här tiden. Tvärtom, han och många inom flygvapnet var skeptiska mot den lilla korpralen i Berlin och trånade istället över havet, mot Britterna och Amerikanerna.

Men Gunnar kunde själv inte komma på någon bra bild som passade. Inte heller ville han fräckt stjäla någon annans. Därför anlitade medaljtillverkaren Sporrong som presenterade tre förslag, ett av dem var ett spöke och det tyckte Gunnar väldigt mycket om. Därför kallade han till sig flygarna för en omröstning i militärdemokratisk anda. Den började med att Gunnar visade förslagen och pekade på spöket.
– Det här tycker jag att vi ska ha, sa han och sedan klubbades förslaget.

Det ursprungliga spökmärket. Bild: F10 kamratförening

Efter kriget bestämde regeringen att man skulle flytta F10 från Malmö till den trevliga badorten Ängelholm. Där flyttade spökflygarna in i egna lokaler och på något sätt glömde man bort sitt spökande arv. Det var inte förrän mitten av 1970-talet som Drakenpiloten Carl Erik Bursell föreslog att man skulle ta tillbaka symbolen.

Därför fick flygarna i den första divisionen namnet, Spökskvadronen. Dess symbol prydde först Draken, därefter Viggen och under de två år som F10 hade Gripen fanns symbolen även på dess vingar.
Men 2002 lade regeringen ner F10. Det skulle aldrig mer bli krig trodde man då och flygplanen var onödigt dyra. För Ängelholm var det ett hårt slag, deras F10 hade tillsammans med hockeylaget Rögle, sandstränderna och Pollenkungens flygande tefat byggt stadens identitet.

Koenigsegg använder F10:s gamla rullbanor för tester av sina hyperbilar – Spökskvadronen lever vidare.

Med nedläggningen gick spöket i graven. De gamla flygarna var besvikna och ledsna, kvar fanns bara bilderna på det utmärkta flygmuseet i staden. Men som så många gånger förr i historien var det i svallvågorna av en katastrof som något annat fick liv. Koenigsegg som hade en fabrik i den pittoreska byn Margretetorp vid Hallandsåsen fick se hela anläggningen nedbrunnen.

Då fick Christian von Koenigsegg en idé. Han visste att F10 stod och förföll utanför Ängelholm. Lokalerna var rymliga och tillgängliga, så det skulle passa bra. Snart flyttade Koenigsegg in i Spökskvadronens gamla lokaler. Samtidigt fick man syn på deras gamla symbol. Med det vaknade en idé, varför inte återuppliva den. Det skulle vara en kulturgärning att återuppliva spöket.

De gamla flygarna blev eld och lågor, tacksamma över att deras vän från himlen kom tillbaka, även om det var på bilar. Och sedan dess har Koenigsegg det här spöket på sina bilar, trots nedläggningen kommer F10 aldrig riktigt att dö.
LÄS MER: