Tjock-Steffe avslöjar sanningen om Ferrari-kraschen

“Tjock Steffe” avslöjar helt nya detaljer den mytomspunna kraschen med Ferrari Enzo i Kalifornien. Det är snart 20 år sedan vansinnesfärden i Ferrari. 
– Jag körde i 250 och fick sladd men lyckades räta upp den. Sedan gasade jag igen och kom upp i 345, säger Stefan Eriksson i en ny film från GTBoard.

Det är 18 år sedan de berömda tv-bilderna från motorvägen utanför Malibu kablades ut över världen 2006. Nyhetshelikoptern hovrade över olycksplatsen. Där låg en kluven Ferrari Enzo på vägen och bakom ratten hade en av Sveriges mest ökända brottslingar suttit.
– Vi träffade honom för att prata om bilar, då blev den här episoden från Kalifornien en del av detta. Det var mycket intressant att få höra honom berätta själv, säger Gustav Träff som spelat in filmen.

“Tjock Steffe”avsöjar nu nya detaljer i en film från GTBoard på Youtube om hur det gick till när han kraschade superbilen. 
– Jag körde i 250 och fick sladd men lyckades räta upp den. Sedan gasade jag igen och kom upp i 345, men då kom en backkrön och bilen lyfte, jag tror det var en stötdämpare som gick av, säger “Tjock Steffe” i filmen. 

Straffet för vansinneskörningen blev tre år i kaliforniskt fängelse. Men det var inte första gången som han suttit bakom lås och bom. “Tjock Steffe”, eller Stefan Eriksson som det står i födelseattesten, föddes i Uppsala 1961. Han började som plåtslagare. Men han halkade snabbt in i ett liv med kriminalitet och droger. 

Under 1990-talet omtalades han som ledare för Uppsalamaffian. Han dömdes till ett flerårigt fängelsestraff 1995 efter bedrägerier mot bankgirot. Efter frigivningen startade han företag och blev en entreprenör inom tv-spelsbranschen. 

Det var då “Tjock Steffe” stod på toppen av sin karriär och levde ett lyxliv i Kalifornien med flera sportbilar. Han levde drömmen fram till den där kraschen som gjorde att han återigen hamnade i fängelse. 

I den här första delen handlar det om att ge en människa bakom myten om “Tjock Steffe” och ett tillfälle för honom att berätta om en av sina stora passioner, bilar. 
– Han berättade väldigt öppenhjärtigt om sitt liv och allt som hänt. Dessutom om sitt stora bilintresse, som vi delar, jag hade kunnat sitta tre timmar till, säger Gustav.
LÄS MER: