Volvo EX30 har blivit en av Sveriges populäraste elbilar. Andrahandsvärdet har dock blivit en mardröm, uppger Aftonbladet. Medan det är fyndchans för begköparen. Ett nästan nytt exemplar hade en värdeminskning på 621 kronor milen.
– Det hade varit billigare att ta limousineservice de få milen den gått, det är helt galet, säger experten Ronny Svensson till Aftonbladet.
På kort tid har Volvo EX30 blivit en av Sveriges mest sålda elbilar. Som ny är bilen ganska dyr om du vill ha det större batteriet och lite utrustsning. Efter mindre än ett år kan begagnatköpare göra fynd. Aftonbladet uppger att en EX30 som gått 293 mil minskat med 182 000 kronor jämfört med nypriset. Även helt nya exemplar har prissänkta 90 000 kronor.
Enligt experten Ronny Svensson det samma situation som när Tesla sänkte sina nypriser med upp till 150 000 kronor för ett och halvt år sedan.
– Det är exakt samma känsla som dom som hade en Tesla när Tesla sänkte priset med 100-150 000 kronor, de kände sig grundlurade, säger bilekonomen Ronny Svensson till Aftonbladet.
Värdeminskningen på 182 000 kronor motsvarar 621 kronor milen. Så den gamla sanningen att Volvos värde varar stämmer inte så bra i detta fall. För de ägare som tvingats sälja sin Volvo EX30 efter mindre än ett år hade det varit billigare att använda limousineservice.
Begagnatköparen kan däremot göra riktiga fynd. Genom att den första ägaren, ofta Volvo själva, fått ta en stor värdesmäll torde kommande år bli billigare. Även helt nya lagerbilar Volvo EX30 säljs med rabatter på över 100 000 kronor. För den som inte vill ta en värdeminskningsrisk så rear Volvo även ut privatleasing. Elbilen går just nu att leasa för under 4700 kronor i månaden med det större batteriet. Det blir betydligt billigare än att finansiera samma bil med billån och själv ta risk för värdeminskningen.
Enligt Volvo Cars är slutsatserna om värdeminskningen felaktiga, då de gäller en utgående modell.
– Slutsatsen i Aftonbladets artikel är felaktig, då den jämför Teslas plötsliga och generella prissänkningar på nya bilar med en prissänkning av ett begränsat antal EX30 lagerbilar från föregående modellår (2024) ute hos enskilda Volvohandlare. Volvohandeln agerar självständigt gällande prissättning – det gäller även Volvo Car Retail. Volvo Car Sverige har tvärtom höjt priserna för bilar av modellår 2025, det vill säga de bilar som nybeställs nu, uppger Volvo Cars i ett skriftligt svar till Carup.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter