Superexperten: Linjen flest bilister struntar i

Många av dagens bilister struntar i linjer på vägen. Och visst kan det vara svårt att veta vad alla 17 olika markeringar på svenska vägar betyder.
– Vägmarkeringar är ett stöd till vägmärken, men folk verkar har glömt vad de betyder, säger superexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Våra vägar är fulla av vita streck. Det finns allt från små punkter till heldragna linjer. Men några år efter körskolan är det lätt att glömma bort vad de betyder. Därför ska trafiksäkerhetsexperten och rektorn på trafiklärarutbildningen i Stockholm, Jeanette Jedbäck Hindenburg, ge oss en lektion.

– Om det är något som jag reagerar över är att folk verkar strunta i spärrlinjer. Efter att jag tog körkort så skulle jag aldrig göra det, men nu verkar människor tappat respekten för heldragna linjer, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Genom att titta på vägstrecken kan vi få hjälp i körningen. Men det är inget som vi kan lita blint på.
– Nej, de är ett stöd för vägmärken. Ibland kan farten sänks tillfälligt, eller så har man glömt eller skjutit upp att måla om, därför ska man alltid titta på vägmärkena, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Att överskrida heldragen linje kan dock ge en ordningsbot på 1500 kronor. Men det är inte så konstigt om vi blir förvirrade av alla linjer i trafiken. Det finns väldigt många. Här nere följer en lista på 17 olika vägmarkeringar, som Jeanette Jedbäck Hindenburg kommenterar.

M1 Vanliga vägmarkeringar:

Översta är skala 1:3 och det betyder att mellanrummet mellan strecken är tre gånger så långt som sträcket, denna vägmarkering gäller på vägar över 50 kilometer i timmen. Medan den under skala 1:1 gäller på vägar 50 kilometer i timmen eller lägre. Man ska dock tänka på att vägmarkeringarna inte är juridiska, ibland kan hastigheten vara sänkt och man har inte hunnit måla om. Det är vägmärkena som gäller. 

M2 Kantlinje:

Den markerar vad kanten går. 

M3 Varningslinje:

Här är strecken längre, det är en varning. Men det är inte förbjudet att köra om, däremot ska man spetsa ögon och öron en extra gång innan man kör om. 

M4 Ledlinje:

Om det är två körfält som svänger vänster, då lägger man en ledlinje i svängen för att man ska förstå att man ska hålla sitt körfält, så man inte villar bort sig.

M5 Cykelfältslinjen:

Ser nästan ut som ett streck, men det är små fyrkanter och markerar att det är en cykelbana vid körfältet. 

M6 Bussfilslinje:

Tjocka streck, markerar kollektivtrafik. Ibland är det svårt att veta om det är en på avfart eller kollektivkörfält eftersom det är samma tjocka streck, man måste utläsa detta av situationen. 

M7 Reversibelt körfält: 

Här kan du inte vara säker på vilket håll vägen går och det är viktigt att man läser noga på alla skyltar. Ofta kan det vara mittenkörfältet som leds om åt ett annat håll. Det finns ett bra exempel från Vämdövägen i Stockholm, där har man gjort ett extra körfält i vägen, på morgonen leds det in mot staden och på eftermiddagen går den tillbaka mot Värmdö, beroende på trafiksituationen. 

M8 Heldragen linje:

Den ska man aldrig dra över, då får du bara vara på din sida. 

M9 Spärrområde: 

Där ska man inte uppehålla sig eftersom det är spärrat för trafik, det kan också bero på vägbygge eller olyckor.

M10 Mittlinje och heldragen linje: 

Man får passera den heldragna linjen om den är på motsatt sida. Det är vanligt i en kurva om det är bra sikt från ena hållet, men dålig sikt från andra hållet.

M11 Varningslinje med heldragen linje:

Du får passera över om varningslinjen är på din sida, men du ska vara mycket uppmärksam.

M12 Kombination av varningslinje och mittlinje:

Om varningslinjen är på din sida får du passera, men man ska tänka efter noga först och vara uppmärksam. 

M13 Stopplinje:

Heldraget och man ska tänka på att om det är snö kanske den inte syns, linjen är bara till hjälp, man ska följa skyltarna. 

M14 Väjningsplikt:

Komplement till vägmärken.

M15 Övergångsställe:

Komplement till Herr Gårman.

M16 Cykelpassage:

Någon borde göra något åt detta så att det är samma sak som gäller, man kallar det för sockerbitsgodis, sockerbitar är någon sorts cykelpassage. Kan även kombineras med ett övergångsställe. behöver inte vara två rader, kan vara ihop med ett övergångsställe.

M17 Farthinder:

Checkersrutigt, för att man ska kunna se att det blir en vägbula. 

LÄS MER: