Professor: Bilindustrin i Europa kan bli nytt Nokia

Krisen inom den tyska bilindustrin jämförs med telekomkrisen. Om inget görs kan det innebära ett ”Nokia-moment” för några av de mest välkända biltillverkarna.
– Det kommer att bli riktigt tufft och det kommer att finnas många förlorare, säger Achim Kampker, fordonsprofessor vid Aachens universitet. 

På Carup har vi tidigare lyft fram hur Kinas intåg på den europeiska bilmarknaden skulle kunna innebära en mobildöd för bilindustrin. Ericsson och Nokia tillverkade mobiltelefoner i stor skala och såg sina fabriker som säkra tillväxtraketer för framtiden. Men när Kina började producera telefoner billigare sjönk intresset för Nokia och Ericsson, vilket idag har gjort nästan all produktion av mobiltelefoner görs i Kina. 

Nu går den tyska fordonsprofessorn Achim Kampker från Aachens universitet ut med en liknande varning. Enligt honom har den tyska bilindustrin skadats rejält av att biltillverkarna hamnat på efterkälken när det kommer till batteriproduktion och mjukvaruutvecklingen gentemot sina kinesiska konkurrenter.
– Det nyaste av det nya finns nu i Kina, säger han i NTV Climate Laboratory-podd. 

Kampker hävdar att den kinesiska konkurrensen är större än den japanska som rådde för några år sedan. Enligt honom ligger de kinesiska biltillverkarna före tyskarna i mekanik, teknik, elbilsbatterier, och mjukvaruutvecklingen, men det finns fortfarande hopp, menar han.
– Det viktigaste är att känna igen hotet nu och dra de rätta slutsatserna, säger han. 

Enligt professorn har de tyska tillverkarna insett problemet redan nu, men inte vågat göra de rimliga åtgärderna. Han hävdar att Volkswagen måste våga genomföra sina planerade nedskärningar för att faktiskt ha en chans att kunna utmana.
– Det kommer att finnas ett antal förlorare och den tyska industrin kommer att skakas, säger Kampker. 

Xpeng och Volkswagen ska nu utveckla nya elbilar tillsammans i Kina. De tyska ingenjörerna har svår att få mjukvaran att fungera.

Att krisen skulle vara slut inom en nära tid är inget han tror heller. I stället tror han att den kommer hålla på under flera år framöver. Dessutom tror han inte att slutet för förbränningsmotorer är nära helt och hållet.

Kampker tycker att tyska biltillverkarna sprungits ifrån helt av de kinesiska tillverkarna när det kommer till mindre bilar. Därför tycker han de borde lägga ett större fokus på utvecklingen av större och lyxigare bilar där gapet inte är lika stort. Om inget görs kan det bli som med Nokia.
– Batteriproduktionen står för en stor del av mervärdet och är inte längre hemma här – förutom systemen som bygger batterierna. Vi gjorde inte heller våra läxor inom mjukvaruområdet. Det är som Nokia. På mobiltelefonmarknaden har de länge fokuserat på telefonfunktionen och ständigt förbättrat den. Det fungerade, men plötsligt krävdes helt andra saker med smartphonen där Nokia inte hade någon kärnkompetens. Vi ser något liknande nu.
LÄS MER: