Här är goda nyhet för elbilsköpare – men skräck för Northvolt. Priset på elbilsbatterier kommer att falla med nästan 50 procent på två. Det spår Goldman Sachs i en ny analys.
Redan i år har priserna på elbilsbatterier sjunkit med 25 procent jämfört med förra året. Enligt Goldman Sachs landar genomsnittspriset på kilowattimme på 111 dollar i slutet av det här året. Men fortfarande håller de sig över den magiska gränsen på 100 dollar.
Nu spår analytiker på Goldman Sachs att ett rejält prisras på batterier är på väg. På två år väntas ett prisras på ytterligare 28 procent jämfört med i år. Det innebär att batteripriserna kommer att ha halverats på fyra år om prognosen infrias.
Det innebär också att elbilar väntas bli lika billiga som bensindrivna bilar, utan subventioner.
– Det finns två huvudsakliga drivkrafter. En är teknisk innovation. Vi ser flera nya batteriprodukter som har lanserats som har cirka 30 % högre energitäthet och lägre kostnad, säger Nikhil Bhandari, co-head för Goldman Sachs Researchs Asien-Stillahavsområdet Natural Resources and Clean Energy Research.
Den andra drivkraften är en fortsatt nedgång i batterimetallpriserna.
– Det inkluderar litium och kobolt, och nästan 60 % av kostnaden för batterier kommer från metaller. När vi talar om batteriet från, låt oss säga, 2023 till hela vägen till 2030, kommer ungefär över 40 % av nedgången bara från lägre råvarukostnader, eftersom vi hade mycket grön inflation under 2020 till 2023. Nivån på dessa metallpriser var mycket höga, säger Nikhil Bhandari.
En annan anledning är att tillverkarna nu gör batteripaket direkt av cellerna, istället för att montera in moduler i paketet. Det gör att de kan packas ytterligare, men gör det också svårare att reparera batterier.
LFP-batterier tar nu allt mer av marknaden och står snart för 40 procent av alla batterier, och dominerar i Kina. Men än så länge är batterier baserade på nickel och kobolt störst, så kallade NMC-batterier. Solid State-batterier har inte lanserats på marknaden ännu.
För krisdrabbade Northvolt är prisraset dåliga nyheter. Tillverkaren har knappt kommit igång ännu, och kommer nu drabbas av hård prispress. Enligt Goldman Sachs är det vanligt med lång uppstartstid.
– Det finns flera skäl till varför inträdesbarriären inom batteriindustrin är hög. Det tar cirka 10 år mellan uppstart av FoU och första produktion. Och det tar ännu mer tid att uppnå en bra kvalitetsnivå. Massproduktion är en annan kompetens helt och hållet. Vi har sett företag som har varit verksamma i branschen i 10 till 15 år, men de är inte EBITDA-breakeven ännu.
Goldman Sachs uppger att det är väldigt svårt att hitta kompetent personal för att start batteritillverkning.
– Det skapar en ond cirkel som gör det svårt för någon annan att konkurrera. Nyare aktörer kommer in på marknaden under en konjunkturnedgång, och många har svårt att överleva med tanke på att de inte har uppnått rätt nivå av tillverkningseffektivitet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter