Markus byggde elbil – av en Volvo för 10 000 kr

En Volvo 142 för 10 000 kronor konverterades till elbil. Batterierna kommer från Tesla. Nu är första provkörningen klar.
– Jag har arbetat många år med denna, nu har jag luft under vingarna, säger Markus Borgström.

Han äger och driver Retro Electric Drive i Umeå. Företaget har som affärsidé att konvertera fordon med fossila motorer till elbilar. Men den här Volvo 142 är hans eget personliga projekt.
– Jag hade en 144 från 1967, men så sålde jag den. Sedan har jag alltid velat ha en tvådörrars och såg den här gula rackaren i grannkommunen. Det var 2016 och jag betalade 10 000 kronor för den, säger Markus Borgström.

– Eftersom den hade gått i Norrland var den nästan helt rostfri och i väldigt bra skick. Först tänkte jag bygga om den som en klassisk folkracemotor. Jag hade dubbla Weber 45:or och kunde plocka ut ungefär 145 hästkrafter. Jag var på väg att lacka om den, men så hamnade projektet på is, säger Markus Borgström.

Det var något med bilen som han inte var helt nöjd med.
– Jag gick och grubblade vilken motor man skulle använda för att komma ner i förbrukning. Kanske en 1,2 liter, men jag var inte riktigt säker, säger Markus Borgström.

Det här var 2017 och elbilarna dundrade in på den svenska marknaden med buller och bång. Markus Borgström har alltid varit teknikintresserad och fångades av den nya flugan.
–  Det är många som bygger om fossila bilar med nya motorer. Men jag hade inte hört talas om någon som satt in i elmotor i en gammal Volvo. Därför började jag fundera i de där banorna, att man kanske skulle bygga om den till en elbil. Så jag började forska ganska mycket på nätet för att se om det var möjligt och hur man skulle gå tillväga, säger han.

Efter noggrann research kände bilbyggaren sig ganska säker på hur han skulle bygga sin nya elektriska Volvo 142.
– Valet föll på en motor till en Nissan Leaf. Den har ett bra pris och var uppskattad av många. Men jag har lagt projektet på is några gånger och sedan återvänt till det, därför har det tagit några år, säger Markus Borgström.

Men nu har han bestämt sig för att till slut ro allt iland. Batterierna kommer från en Tesla. Först satte han ihop alla delar och gjorde en ordentlig undersökning av bilen. Sedan blev det en premiärtur ute på företagets gård.
– Den första provkörningen gick bra. Men vi fick göra en lång felsökning, när man sätter ihop delar som inte hör samman brukar man få upp en hel del felmeddelande, säger Markus Borgström.

Provkörningen var en framgång för ett projekt som tagit många år. Ibland har han nästan ångrat sig. Men nu står den här Volvo 142 på tröskeln för att bli klar.
– Men nu har jag fått luft under vingarna, den här provkörningen gjorde mig gott. Nu ska vi få den här bilen klar till sommaren, säger Markus Borgström.
– Vi har bytt allt i bilen och kromat om den, när det är klart ska det bli riktigt snyggt, säger Markus Borgström.

Det här är hans arbete. Retro Electric Drive hjälper sina kunder att konvertera bilar och lastbilar till elektrisk drivlina.
– Vi har precis haft en kund i Stockholm. Han har bärgningsbilar och med de nya reglerna kan man inte köra bärgningsbil på fossil motor överallt, så för att hjälpa sina kunder har han behövt konvertera sina fordon, säger Markus Borgström.

Genom hans firma kunde bärgningstjänsten spara miljontals kronor.
– Jag tog 150 000 kronor för att konvertera hans motor. Först tyckte jag att det var ett högt pris. Men så berättade han att det skulle kosta två miljoner kronor att byta bil, säger Markus Borgström.

Han får allt fler kunder och den lilla firman växer och mår bra.
– En annan kund har en gammal Nissan Leaf. Men för att kunna pendla till stan och arbeta behöver han bättre kapacitet. På det gamla batteriet kan han bara köra 15 mil, men vi bytte ut alla batterier i bilen och nu går den 50 mil, säger Markus Borgström.
LÄS MER: