Experten om buggar i ny elbil: ”Vad är det för skit?”

Elbilsexperten Björn Nyland testar Polestar 4 i sin 100-milautmaning. Men testet störs av flera irriterande buggar som gör att bilens funktioner inte kan användas.
– Vad är det här för skit? säger Nyland. 

Polestar 4 och Polestar 3 är två väldigt viktiga modeller för den pressade biltillverkaren. Men båda elbilar verkar lida av stora mjukvaruproblem. I augusti stoppades leveranserna helt av Polestar 3 på grund av olika buggar och sedan de återupptogs har problemen fortsatt. Ett exempel på detta är en ägare som fick bärga sin Polestar 3 samma dag han fick den levererad. 

Nu har även norska elbilsexperten Björn Nyland testat Polestar 4 i sitt stora 100-mils-räckviddstest. Han utgår alltid från Norge men brukar köra längs den svenska västkusten för att sedan vända tillbaka till hemlandet.

Målet med testet är att göra det på en så snabb tid som möjligt, men när Björn testar Polestar 4 hamnar i stället problem med elbilens mjukvara i fokus. Redan i början av testet slutar elbilens farthållare att fungera.
– Vi har börjat åka men har redan ett problem. Farthållaren fungerar inte igen, säger han.
– Jag behöver verkligen farthållaren. Jag ska köra i 10 timmar, fortsätter han. 

Han stannar för att starta om elbilen och hoppas då att funktionen ska fungera. Något den inte gör.
– Den är trasig. Den här mjukvaran är en riktig katastrof, säger Nyland. 

Även systemets siffror för körda kilometer och konsumtion visar helt fel enligt elbilsexperten.
– Om det är något som gör mig irriterad är det när bilens mjukvara är störande, säger han. 

Efter ett tag lyckas han få igång farthållaren, men då har han redan förlorat massor av tid.
– Halleluja, det fungerar, säger Nyland. 

Han fortsätter sedan sin resa och får bland annat problem med bilens kartsystem som buggar. Men trots flera av elbilens problem uppskattar Björn elbilens styrning, ljudnivåer och interiör.
– Wow, det är som ett rymdskepp här inne, säger han. 

När Björn lyckas nå 100 mil har han kört i 10 timmar. Ett resultat som inte imponerar.
– Varför var den så långsam, undrar Nyland. 

Elbilsexperten hävdar sedan att den långsamma tiden främst berodde på två saker. Det första problemet är att elbilens farthållare inte tillåter en snabbare hastighet än 125 km/h. Dessutom ger han stark kritik gentemot Polestars mjukvara.
– Mjukvaran är så buggig att det känns som att jag kör en beta-version av elbilen, säger Nyland. 

Som avslutning väljer Björn även att hylla bilen. Han gillar det mesta med den och tycker inte att kunder ska avskräckas från dess mjukvara helt och hållet.
– Jag har sett från Polestar tidigare att de är väldigt duktiga på att snabbt fixa sina buggar och implementera nya funktioner, säger han.
– Förhoppningsvis är bilen mycket bättre om tre till fyra månader, fortsätter Nyland.
LÄS MER: