Fler svenska vägar riskerar att rasa i skred

Jordskred och ras hotar svenska vägar och järnvägar. En ny rapport pekar ut de mest utsatta platserna i landet.
– Det finns risker kopplade till transportinfrastrukturer i stora delar av landet, säger rapportens författare Mattias Almqvist, till Tidningen Näringsliv.

Den värsta katastrofen med jordskred inträffade utanför Norrköping den första oktober 1918. Halv sju den kvällen passerade Tåg 2138 stinsen i Getå för att fortsätta sin resa. Det hade varit en ovanligt blöt september, men nu verkade naturen vara på väg att torka och upp och man väntade på vintern.

Men när tåget passerade Krokek gav banvallen vika. Regnandet hade underminerat bärigheten i lerlagren så att hela ekipaget rasade handlöst ner för sluttningen. Minst 42 människor omkom den här kvällen, men siffran är osäker. Många kroppsdelar hittades utan att de kunde spåras. Dessutom fanns det säkert många fripassagerare, det här var fattiga tider, före välfärdsreformerna och många var på luffen.

Jordskred och ras fortsätter att inträffa varje år. INatten till den 23 september 2023 inträffade ett stort skred utanför Stenungsund som fick stor påverkan på infrastrukturen i området. Vägen kunde till slut öppnas den 5 juli, vilket var tidigare än beräknat. Nu har Svenskt Näringsliv kartlagt fler platser med stora risker i en ny rapport.

– Vi ser till exempel att vid västkusten och runt Vänern har vi stora risker. Det handlar både om stora skredrisker och översvämningsrisker som påverkar viktiga delar av transportinfrastruktur, säger Mattias Almqvist, till Tidningen Näringsliv.

Klassiskt är att Västkusten och Bohuslän är värst drabbat. Men det gäller också kustnära bygder. Gemensamt för dem är att de låg under havsnivån vid den förra istiden, och geologerna har kommit fram till att det är våra mest känsliga områden.

Den nya rapporten pekar också på att problemen kommer att öka med klimatförändringarna. De utgör ett samhällsekonomiskt hot och kan vid extrema tillfällen också innebära en risk för människors liv och hälsa.

Här är listan på 9 områden som är särskilt utsatta:

1 Skåne:

I Helsingborgs hamn finns det stor risk för översvämningar kring järnvägsnätet, detta kan leda till störningar i trafiken. Kristianstad som också är Sveriges lägsta punkt hotas av stigande havsnivåer och det omkringliggande vattenriket, förbi Kristianstad går E22 som är en väg av riksintresse.

2 Halland:

E6 genom Halland är en viktig transportled för både nationella och internationella transporter. Vägsträckan är också utsatt och hotad för jordskred vid kraftig nederbörd.

3 Västkusten/Göta älv-området:

Ett av Sveriges mest klassiska områden med risk för jordskred och ras. Här passerar också viktig infrastruktur.

4 Södra Vätternområdet:

Här löper E4 genom Sverige och förbi Jönköping och Huskvarna går vägen längs en slutning. Sådana platser är särskilt utsatta vid oväder.

5 Östergötland och Sörmland:

Viktiga godstransporter hotas av klimatrisker som innebär förändringar i marken.

6 Mälardalen Stockholm:

Är känsligt på grund av att regionen är så tätbefolkad, men inte utsatt för skred och ras som västra Sverige.

7 Mellersta Norrlandskusten:

Kuperad terräng som blir utsatt för skred, allra helst vid snösmältningen då kan transporterna störas.

8 Jämtlandsfjällen:

Precis som i andra bergsområden finns det stor risk för ras, helst vid plötsliga väderomslag eller vid snösmältningen.

9 Gällivare:

Malmbanan är utsatt för översvämningar om våren. Det kan få stora konsekvenser ekonomiskt.
LÄS MER: