En larmrapport avslöjar att 82 procent kör bil med släckta bakljus på dagtid. Tända bakljus skulle minska olyckorna – men bilarnas automatik förvirrar många. Nu kräver forskare en lagändring.
– Det kan innebära skillnaden mellan liv och död, säger forskaren Björn Lidestam som gjort rapporten för Statens väg och transportforskningsinstitut (Vti).
De flesta bilförare i Sverige kör med släckta baklyktor, utan att veta om det. De flesta tror tvärtom att deras lampor är tända. Nu när höst och vinter med sämre siktförhållanden närmar sig är det extra viktigt att ha koll på lamporna.
Sedan 2011 är det enligt EU-regler tillåtet att köra med så kallat DRL-ljus (Daytime running lamps) fram och släckta lampor bak i dagsljus.
– Om man kommer till en tunnel eller det blir ett plötsligt väderomslag, som dimma eller regn, behöver man kunna synas, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk chef på M Sverige.
Forskarnas rapport visar att trafiken blir säkrare med tända bakljus även dagtid. Det ger en signal att framförvarande fordon är i rörelse. Dessutom ökade avståndet mellan bilarna.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam.
Värst av allt är att nästan alla som kör runt med släckta bakljus inte har en aning om det. Hela 76 procent var ovetande om den egna bilens teknikaliteter.
– På moderna bilar behöver man ibland själv sätta sig på bakljuset, det finns en ratt med fjäderfunktion, säger Carl Erik Stjernvall.
Enligt lagen ska man ha framljus påslaget om dagen och sätta på det bakre om det blir ett plötsligt väderomslag. Bilarnas elektronik ska sköta detta, men det fungerar långt ifrån alltid. Och väldigt få har koll på vad lagen säger.
– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärtom. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, sammanfattar Björn Lidestam.
Tidigare var det krav på halvljus och tända bakljus även dagtid i Sverige. Men från 2011 kom ett nytt EU-direktiv som bestämde dagens regelverk. Det bakomliggande motivet var att spara energi genom att släcka lamporna bak. Något som idag spelat ut sin roll och istället är trafikfarligt.
– Men i dag har vi en annan teknik med LED och annat, då blir det där direktivet inte så aktuellt längre, säger Carl Erik Stjernvall.
Därför anser forskarna bakom studien att man ska genomföra en lagändring. Med krav på bakljus även dagtid kommer trafiken att bli säkrare. Dessutom ska bilägarna själva se till att ta reda på hur den egna bilens ljus fungerar.
– Det är upp till bilägaren själv att veta om vilken belysning man har, säger Carl Erik Stjernvall.
Tipsen – så kan du överlista bilen och tända lyset
Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. För det mesta släcker bilen dina baklysen när det är ljust. Men ofta klarar inte automatiken att tända ljusen när det är dimma, regn, snöyra eller andra förhållanden som försämrar sikten. Låt din bil vara igång och kolla om dina bakljus är tända så vet du hur din bil beter sig.
Läge: Halvljus. Om du ställer ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. På många bilar kan du lämna reglaget i halvljusläge även när du stänger av bilen, då kommer du alltid att ha tända bakljus. Men se upp så att inte lamporna lyser efter att du stängt av bilen, då dras batteriet ur.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.